EDUCATION FOR CHILDHOOD:

STORIES ON THE BRAZIL AND PARAGUAY BORDERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16609

Keywords:

History of Education, Childhood, Border

Abstract

The constitution of the history of education is linked to the social, cultural and political
transformations that take place in society. Consequently, the history of early childhood education
and the history of educational institutions that were organized to serve this specific group are also
related to the changes that have taken place in the environment that welcomes them. Thus, the objective
of this work was to know the history of childhood education on the border between Brazil and
Paraguay, reflecting on some particularities that constitute it and also make up the history of border
education. Through broader research, related to the development of the doctoral thesis “Trajectories
of Training of Childhood Teachers on the Border of Ponta Porã/BR and Pedro Juan Caballero/PY”
(SILVA, 2020) and the course conclusion work “Education for Childhood in the Border Context between
Ponta Porã (BR) and Pedro Juan Caballero (PY): Some Reflections” (RODRIGUES, 2021),
in addition to bibliographic research supported by magazines and digital books, scientific articles,
theses and dissertations that approached the thematic, we seek to understand how the countries
presented organized these educational spaces and how social and cultural relations influenced their
historical constitution. The results found showed few studies on the subject in this region, especially
with regard to research and publications focused on the border of Ponta Porã (BR) and Pedro Juan
Caballero (PY), thus evidencing the need to expand discussions on the subject. And expand the
range of investigations and learning on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciene Cléa da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Magda Sarat, Universidade Federal da Grande Dourados

UFGD Universidade Federal da Grande Dourados

Natália Alvarenga Rodrigues, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

References

ARCE, Alessandra. O jogo e o desenvolvimento infantil na teoria da atividade e no pensamento educacional de Friedrich Froebel. Cadernos Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 9-25, abr. 2004. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 13 set. 2021.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro:Guanabara, 1981.

BALLER, Leandro. Fronteira e Fronteiriços: a construção das relações socioculturais entre brasileiros e paraguaios (1945-2014). Curitiba, PR: CRV, 2014.

BRASIL. IBGE. Censo Demográfico, 2021. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ms/ponta-pora/panorama>. Acesso em: 16 de jan. de 2021.

BRASIL, Constituição Brasileira. Brasília, 1988. Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 08 jan. 2021.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. BRASIL, Ministério da Educação. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 08 jan. de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http:// portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei. Acesso em: dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

CARDOZO, Efraim. Apuntes de la Historia Cultural del Paraguay. Paraguay: Editorial El Lector, 1996.

CDIF - Comissão Permanente para o Desenvolvimento e a Integração da Faixa de Fronteira (2011). Disponível em: http://cdif.blogspot.com/search/label/. Acesso em: 07 jan. 2021.

CORSARO, William. O estudo sociológico da infância. In: CORSARO, William. Sociologia da Infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DGEEC - Dirección General de Estadísticas, Encuestas y Censos. Assunção, Paraguay, 2015. Paraguay. Proyección de La Población por Sexo y Edad, Según Distrito, 2000-2025. Revisión 2015. Disponível em: https://www.dgeec.gov.py/microdatos/indicador.php?ind=MTY=. Acesso em: 17 de out. de 2020.

ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador. Volume 1: Uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

KISHIMOTO, Tizuko M. A pré-escla em São Paulo (1877-1940). São Paulo: Loyola, 1988.

KUHLMANN JUNIOR, M. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

KUHLMANN JUNIOR, M.; FERNANDES, Rogério. Sobre a história da infância. In: MONARCHA, Carlos (org.). Educação da infância brasileira: 1875-1983. Campinas, SP: Autores Associados, 2001. (Coleção Contemporânea).

KUHLMANN JUNIOR, M. Instituições Pré-escolares Assistencialistas no Brasil (1822-1922). Cad. Pesq., São Paulo, 780, p. 17-26, ago. 1991. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/1027/1035. Acesso em: 23 out. 2021.

MARCILIO, Maria Luiza. A roda dos expostos e a criança abandonada na história do Brasil,1726-1950. In: FREITAS, Marcos Cesar (Org.). História Social da Infância no Brasil. 3.ed. São Paulo: editora Cortez, 2001.

PARAGUAY. MEC/PY - Ministerio de Educación y Cultura. Marco Curricular de la Educación Inicial. 2005. Disponível em: https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/9517. Acesso em: 10 jan. 2022.

PARAGUAY. Constitución de la República de Paraguay, 1992. Disponível em: http://jme.gov.py/transito/leyes/1992.html . Acesso em: 18 out. 2021.

PARAGUAY. MEC/PY. MEC - BID (2005), Marco Curricular de la Educación Inicial. Programa de Mejoramiento de la Educación Inicial y Preescolar, Asunción.

PARAGUAY. Ley General de Educación, 1998. Disponível em: https://www.mec.gov.py/cms/. Acesso em: 17 out. 2021.

PARAGUAY. Ley N° 1.680/01. Código de La Niñez y la Adolescencia. Disponível em: https://www.mec.gov.py/cmsmec/wp-content/uploads/2010/02/codigoinfancia.pdf. Acesso em: 17 out. 2021.

PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto As crianças: contextos e identidades. Braga, Portugal: Centro de estudos da criança, 1997.

RIZZINI, Irene; PILOTTI, Francisco (Orgs.). A arte de governar crianças: a história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

RODRIGUES, Natália A. A Educação para a Infância no Contexto Fronteiriço entre Ponta Porã (BR) e Pedro Juan Caballero (PY): Algumas Reflexões. 2021. (Trabalho de Conclusão de Curso) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul – UFMS/CPPP.

SARMENTO, Manoel Jacinto. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELOS, V. M. R.; SARMENTO, M. J. Infância (in)visível. Araraquara, SP: Editora Junqueira Martins, 2007.

SEBRAE/MS. Mato Grosso do Sul sem fronteiras: características e interações territoriais: Brasil, Bolívia, Paraguai. (org. SEBRAE/MS)1. 1.ed. Campo Grande, MS: Visão: SEBRAE, 2010.

SILVA, Luciene Cléa da. Trajetórias de Formação de Professoras da Infância na Fronteira de Ponta Porã/BR e Pedro Juan Caballero/PY. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Grande Dourados, 2020. Disponível no Repositório Institucional da UFGD em: https://portal.ufgd.edu.br/setor/biblioteca/repositorio.

Published

2022-12-12

How to Cite

Silva, L. C. da, Sarat, M., & Rodrigues, N. A. (2022). EDUCATION FOR CHILDHOOD: : STORIES ON THE BRAZIL AND PARAGUAY BORDERS. Horizontes - Revista De Educação, 11(19), 19–42. https://doi.org/10.30612/hre.v11i19.16609

Issue

Section

A EDUCAÇÃO BÁSICA NA AMÉRICA LATINA EM DEBATE