POLICY FOR RESERVING SPOTS FOR BLACK GRADUATES:

EXPERIENTIAL NOTES FROM THE FEDERAL UNIVERSITY OF GRANDE DOURADOS/UFGD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16600

Keywords:

Commission of Heteroidentification, black, Reservation of Vacancies.

Abstract

This article aims to report on the implementation of the policy of reservation of vacancies
for blacks in the stricto sensu postgraduate course, at UFGD, located in the state of Mato Grosso
do Sul. The research is documentary, through consultation in ordinances, resolutions and notices of
graduate programs in the year 2018, since that was when the implementation of this policy at the institution
began. The data collected indicate that UFGD only adhered to the policy of affirmative action
in graduate studies after the publication of Ordinance MEC. It was found that the institution’s norm
only established the target audience and the percentage of reservation (20% of vacancies). There is
no uniformity for the performance of the heteroidentification commission for the vacancies filled for
the self-declared black, which can generate the misuse of these self-declarations

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Author Biographies

Aline Anjos da Rosa, Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal da Grande Dourados

Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal da Grande Dourados.
Doutoranda em Educação na UFGD.
Pesquisadora do GEPRAFE - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação,
Relações Étnico-Raciais e Formação de professores – Petronilha Beatriz Gonçalves e
Silva (GEPRAFE/PGS).
E-mail: alineanjosdarosa@gmail.com
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1056-6900

Ana Paula Moreira de Sousa, Docente da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul

Docente da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul.
Doutoranda em Educação na UFGD. É membra pesquisadora dos Grupos de Estudos e
Pesquisas Estado, Política e Gestão da Educação (GEPGE) da UFGD e do
Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Relações Étnico-Raciais e Formação de
Professores - Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva (GEPRAFE/PBGS), da Universidade
Federal de Mato Grosso do Sul e do Grupo de Rede Nacional de Pesquisa
UNIVERSITAS/BR, no eixo Acesso e Permanência na Educação Superior.
E-mail: profap.educa@gmail.com
Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6807-7253

Eugenia Portela de Siqueira Marques, Docente na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Docente na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
(UFMS). Docente do corpo docente da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal
da Grande Dourados (UFGD) e da UFMS. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas
sobre Educação, Relações étnico-raciais e Formação de professores - GEPRAFE.
E-mail: portelaeugenia@gmail.com
Orcid: http://orcid.org/0000-0003-3182-171X

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Published

2022-12-12

How to Cite

Rosa, A. A. da, Sousa, A. P. M. de, & Marques, E. P. de S. (2022). POLICY FOR RESERVING SPOTS FOR BLACK GRADUATES: : EXPERIENTIAL NOTES FROM THE FEDERAL UNIVERSITY OF GRANDE DOURADOS/UFGD. Horizontes - Revista De Educação, 11(18), 103–118. https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16600

Issue

Section

DIÁLOGOS PEDAGÓGICOS SUL-SUL