EDUCATION, GENDER, SEXUALITY AND DIVERSITIES:

THE EDUCATIONAL ROLE OF LGBTQIA+ NON-SCHOOL INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16597

Keywords:

Education, Genre, Sexualities, Non-governmental organizations

Abstract

This text elucidates a discussion on gender, sexuality and diversities from the perspective
of non-formal education, led by non-school institutions, such as those of LGBTQIA+ representations.
Through bibliographic research, based on gender studies, mainly, we discuss gender as a concept
that emerged in the spaces of feminist movements, with the objective of differentiating the way of
being of men and women, therefore, expanding the discussions on the theme implies an educational
process that does not end at school, but that involves other institutions that defend the interests of
the various categories. In addition to the schools, many Non-Governmental Organizations - NGOs
have been busy discussing the inclusion of LGBTQIA+ and educating through non-formal education,
betting that both the school and the other spaces of coexistence focus on respect and appreciation,
of gender and sexual diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABLGT. Secretaria de Educação. Pesquisa Nacional sobre o Ambiente Educacional no Brasil 2015: as experiências de adolescentes e jovens lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em nossos ambientes educacionais. Curitiba: ABGLT, 2016.

ALGBTI. GAYLATINO. Manual de Comunicação LGBTI+. 2ª edição. Curitiba: Aliança Nacional LGBTI/GayLatino, 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei 9394/1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acessado em: 28/02/2021.

BRASIL. COMITÊ NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file. Acessado em: 03 março 2021

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acessado em: 25/02/2021

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Decreto nº 9.465, de 2 de janeiro de 2019. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2019/decreto-9665-2-janeiro-2019-787572-publicacaooriginal-157159-pe.html. Acesso em 05 março 2021.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. Gênero, sexualidade e educação: notas para uma “Epistemologia”. Educ. rev., Curitiba, n.35, p.37-51, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602009000300004&lng=en&nrm=iso. Acesso em 07

março 2021.

CHEVALIER, Arnaldo. ABGLT e organizações aliadas repudiam cortes homofóbicos na campanha de prevenção de AIDS do Governo. Matéria veiculada em 15/02/2012. Disponível em: https://www.grupodignidade.org.br/abglt-e-organizacoes-aliadas-repudiam-cortes-

homofobicos-na-campanha-de-prevencao-de-aids-do-governo/. Acesso em 05 março 2021.

DUARTE, André de Macedo; CÉSAR, Maria Rita de Assis. Negação da Política e Negacionismo como Política: pandemia e democracia. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, e109146, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v45n4/

-6236-edreal-45-04-e109146.pdf. Acesso em 10 março 2021.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 14, n. 50, p. 27- 38, jan./mar. 2006.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e lutas pela educação no Brasil: experiências e desafios na atualidade. Reunião Científica Regional da ANPED. 24 a 27 de julho de

Curitiba PR. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/

/11/Palestra-de-Encerramento-Maria-da-Gloria-Gohn.pdf. Acesso em 05 março 2021.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social — atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2010.

LOURO, G. L. Educação e docência: diversidade, gênero e sexualidade. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 3, n. 4, p. 62-70, 2011.

MACEDO, André de; CÉSAR, Maria Rita de Assis. Negação da política e negacionismo como política: pandemia e democracia. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, e109146, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v45n4/2175-6236-edreal-

-04-e109146.pdf. Acesso em 12 março 2021.

PEIXOTO, Reginaldo. Bullying e homofobia na escola: implicações pedagógicas na percepção de alunos/as e professores/as do Ensino Médio. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientadora: Eliane Rose Maio, Maringá, 2013.

PEIXOTO, Reginaldo; ANDRADE, Stephani Vicentini; OLIVEIRA, Eloisa Elena de Moura Santos. Formação inicial e continuada de professores: em foco a Educação a distância. In: Reginaldo Peixoto (Org.). Formação inicial e continuada de professores: políticas e desafios.

ed. Curitiba, PR: Bagai, 2020.

SANTOS, Ana Claudia W. dos; MORÉ, Carmem Leontina O. O. Impacto da violência no sistema familiar de mulheres vítimas de agressão. Psicologia ciência e profissão, 2011, 31 (2), 220-235

VIANNA, Claudia Pereira. O movimento LGBT e as políticas de educação de gênero e diversidade sexual: perdas, ganhos e desafios. Educ. Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 3, p. 791-806, jul./set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-

ep-1517-97022015031914.pdf. Acesso em 05 março 2021.

VIEIRA, Valéria; BIANCONI, Maria Lúcia; DIAS, Monique. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Ciência e Cultura, São Paulo, n. 4, out./dez. 2005.

Published

2022-12-12

How to Cite

Peixoto, R., Matos, J. D. de, & Branquinho Pereira, T. C. (2022). EDUCATION, GENDER, SEXUALITY AND DIVERSITIES: : THE EDUCATIONAL ROLE OF LGBTQIA+ NON-SCHOOL INSTITUTIONS. Horizontes - Revista De Educação, 11(18), 43–62. https://doi.org/10.30612/hre.v11i18.16597

Issue

Section

DIÁLOGOS PEDAGÓGICOS SUL-SUL