Participation of civil society in the educational reforms of the 1990s in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v21i40.18194

Keywords:

Sociedade civil, Reforma educacional, América Latina

Abstract

The study aims to demonstrate how the concept of participation was appropriated to achieve neoliberal objectives within the context of educational reforms in Chile and Argentina during the 1990s. Both countries faced severe economic crises and sought assistance from the IMF and the World Bank, which led to conditions for implementing structural reforms, especially in education. The foundations for these reforms were laid during the military dictatorships, but it was in the 1990s that they were consolidated. These reforms reflect a neoliberal trend in Latin America, where civil society had its role depoliticized and participation was often instrumentalized to legitimize political and economic agendas. This resulted in symbolic participation, devoid of real influence in shaping educational policies, while the business sector gained increasing influence over education, and decision-making power was transferred to large organizations and institutions. Thus, the image of an active and participatory civil society dissolved into symbolic participation, marking a paradigmatic shift in the new democracies under the influence of neoliberalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicole Claro Moreira de Morais, Universidade Federal de São Carlos

Doutora em Educação, pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

References

ANTONIOLLI, Katia Maria Amorim Brandão. A sociedade argentina no período ditatorial: um olhar crítico com base em Bourdieu. Conedu. 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2021/ebook1/TRABALHO_EV150_MD7_SA100_ID8298_08102021092348.pdf. Acesso em: 24 mar. 2024.

BARREYRO, Gladys Beatriz. A função das políticas compensatórias na reforma educacional da década de 1990, na Argentina. Educar em Revista, n. 22, p. 99–114, jul. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.314

CANAVESE, Mariana. Estado y educación en Argentina: una aproximación a los usos de Foucault para pensar sobre la Ley Federal de Educación de 1993. Revista Brasileira de História da Educação, v. 20, p. e108, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v20.2020.e108

COSTA, Fabio Luciano Oliveira. As reformas educacionais na América Latina na década de 1990. Ver a Educação, v. 12, n. 1, p. 65-88, jan./jun. 2011 DOI: https://doi.org/10.18542/rve.v12i1.1002

GUERRERO, Maria Verônica Leiva; OSORIO, Elizabeth Donoso. Politicas educativas del sistema escolar chileno: privatización, políticas de mercado, subsidio a la demanda, libertad de elección y accountability. In: SCHNEIDER, Marilda Pascoal (org.). Dispositivos de accountability em perspectiva: limites e alternativas à política de avaliação educacional. 1 ed – Curitiba: Appris, 2021, p. 100 – 116.

LIMA, Iana Gomes de; GANDIN, Luís Armando. Entendendo o estado gerencial e sua relação com a educação: algumas ferramentas de análise. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 69-84, jan./jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i1.0004

LUZ, Liliene Xavier. Participação do empresariado na educação no Brasil e na Argentina. Campinas/SP, 2009.

PERBONI, Fabio; FARIAS, Alessandra Fonseca; NOGUEIRA, Isadora de Souza. Formação de professores dos anos iniciais da escolarização: um estudo comparado entre Argentina, Brasil e Paraguai. Jornal de Políticas Educacionais. V. 15, e83188. Dezembro de 2021. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v15i0.83188

PERONI, Vera Maria Vidal; OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. Estado e terceiro setor: as novas regulações entre o público e o privado na gestão da educação básica brasileira. Educ. Soc. [online]. 2009, vol.30, n.108, p.761-778. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000300007

PINEAU, Pablo. Reprimir y discriminar: la educación en la última dictadura cívico-militar en Argentina (1976-1983). Educar em Revista, n. 51, p. 103–122, jan. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100008

SUSIN, Maria Otília Kroeff; MENDONÇA, Juliana. As Transformações do Sistema Educacional do Chile: a parceria público-privada e a privatização dos recursos. Jornal de Políticas Educacionais. V. 15, e79391. Agosto de 2021, p. 1 – 23. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v15i0.79391

WANSCHELBAUM, Cinthia. La educación durante el gobierno de Raúl Alfonsín (Argentina, 1983-1989). Ciencia, Docencia y Tecnología [en linea]. 2014, XXV(48), 75-112.

Published

23/08/2025

How to Cite

Morais, N. C. M. de. (2025). Participation of civil society in the educational reforms of the 1990s in Latin America. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 21(40), 150–168. https://doi.org/10.30612/rehr.v21i40.18194