Participation of civil society in the educational reforms of the 1990s in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.30612/rehr.v21i40.18194Keywords:
Sociedade civil, Reforma educacional, América LatinaAbstract
The study aims to demonstrate how the concept of participation was appropriated to achieve neoliberal objectives within the context of educational reforms in Chile and Argentina during the 1990s. Both countries faced severe economic crises and sought assistance from the IMF and the World Bank, which led to conditions for implementing structural reforms, especially in education. The foundations for these reforms were laid during the military dictatorships, but it was in the 1990s that they were consolidated. These reforms reflect a neoliberal trend in Latin America, where civil society had its role depoliticized and participation was often instrumentalized to legitimize political and economic agendas. This resulted in symbolic participation, devoid of real influence in shaping educational policies, while the business sector gained increasing influence over education, and decision-making power was transferred to large organizations and institutions. Thus, the image of an active and participatory civil society dissolved into symbolic participation, marking a paradigmatic shift in the new democracies under the influence of neoliberalism.
Downloads
References
ANTONIOLLI, Katia Maria Amorim Brandão. A sociedade argentina no período ditatorial: um olhar crítico com base em Bourdieu. Conedu. 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2021/ebook1/TRABALHO_EV150_MD7_SA100_ID8298_08102021092348.pdf. Acesso em: 24 mar. 2024.
BARREYRO, Gladys Beatriz. A função das políticas compensatórias na reforma educacional da década de 1990, na Argentina. Educar em Revista, n. 22, p. 99–114, jul. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.314
CANAVESE, Mariana. Estado y educación en Argentina: una aproximación a los usos de Foucault para pensar sobre la Ley Federal de Educación de 1993. Revista Brasileira de História da Educação, v. 20, p. e108, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v20.2020.e108
COSTA, Fabio Luciano Oliveira. As reformas educacionais na América Latina na década de 1990. Ver a Educação, v. 12, n. 1, p. 65-88, jan./jun. 2011 DOI: https://doi.org/10.18542/rve.v12i1.1002
GUERRERO, Maria Verônica Leiva; OSORIO, Elizabeth Donoso. Politicas educativas del sistema escolar chileno: privatización, políticas de mercado, subsidio a la demanda, libertad de elección y accountability. In: SCHNEIDER, Marilda Pascoal (org.). Dispositivos de accountability em perspectiva: limites e alternativas à política de avaliação educacional. 1 ed – Curitiba: Appris, 2021, p. 100 – 116.
LIMA, Iana Gomes de; GANDIN, Luís Armando. Entendendo o estado gerencial e sua relação com a educação: algumas ferramentas de análise. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 1, p. 69-84, jan./jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i1.0004
LUZ, Liliene Xavier. Participação do empresariado na educação no Brasil e na Argentina. Campinas/SP, 2009.
PERBONI, Fabio; FARIAS, Alessandra Fonseca; NOGUEIRA, Isadora de Souza. Formação de professores dos anos iniciais da escolarização: um estudo comparado entre Argentina, Brasil e Paraguai. Jornal de Políticas Educacionais. V. 15, e83188. Dezembro de 2021. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v15i0.83188
PERONI, Vera Maria Vidal; OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. Estado e terceiro setor: as novas regulações entre o público e o privado na gestão da educação básica brasileira. Educ. Soc. [online]. 2009, vol.30, n.108, p.761-778. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000300007
PINEAU, Pablo. Reprimir y discriminar: la educación en la última dictadura cívico-militar en Argentina (1976-1983). Educar em Revista, n. 51, p. 103–122, jan. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100008
SUSIN, Maria Otília Kroeff; MENDONÇA, Juliana. As Transformações do Sistema Educacional do Chile: a parceria público-privada e a privatização dos recursos. Jornal de Políticas Educacionais. V. 15, e79391. Agosto de 2021, p. 1 – 23. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v15i0.79391
WANSCHELBAUM, Cinthia. La educación durante el gobierno de Raúl Alfonsín (Argentina, 1983-1989). Ciencia, Docencia y Tecnología [en linea]. 2014, XXV(48), 75-112.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Eletrônica História em Reflexão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material.
A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição: Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial: Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual: Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais: Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
