The The Octagenary "Indigenous People's Day"
Indigenous Stories and Cultures in Brazilian Schools Before and After Law Nº. 11.645/ 2008
DOI:
https://doi.org/10.30612/rehr.v16i31.14850Keywords:
Indigenous People's Day, Law Nº. 11.645/2008, Stories, Cultures, Indigenous peopleAbstract
The main objective of the article is to foster the debate on April 19, based on reflections on the institution of the “Indian Day” in the Americas and, particularly, in Brazil. Therefore, in addition to proposing a theoretical debate of a historical nature, it makes use of the results of academic works that verified how the indigenous theme has been treated on the "school floor", especially in relation to the commemorative date, in a period related to a decade (2008-2018). Considerations are also made about advances regarding the possibilities of celebrating indigenous diversities in Brazilian schools, articulating them to the Teaching of History. As a conclusion, we propose the “reinvention” of the date, still located today, more than ten years after the enactment of Law No. 11.645/ 2008, between folklore/exoticism and commemoration/festivity, both alien to history and indigenous cultures.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica História em Reflexão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material.
A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição: Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial: Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual: Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais: Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.