The Concept 'Nomadism' in BNCC and in Elementary School Books / Early Years - 4th And 5th Years

Between Prescription and Interpretation for History Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v16i31.14844

Keywords:

Nomadism, History textbooks, Indigenous people, Elementary School, BNCC

Abstract

The article analyzes the concept and appropriation of the term nomadism from what was prescribed by the National Common Curricular Base (BNCC) for the teaching of History in the 4th and 5th grades of Elementary I, and in 2 volumes of 2 didactic collections. We took as object of analysis the BNCC (2017) and the 2 History textbooks of the collections "Ápis" (CHARLIER & SIMIELLE, 2017) and "Vamos Aprender" (MINORELLE & CHIBA, 2017. As a methodological approach we opted for an argumentative analysis following the theoretical line adopted by some authors who have been developing and publishing research focused on indigenous history, ethnohistory, anthropology (ALMEIDA, 2010; OLIVEIRA, 2016; MOTA, 2014; RODRIGUES, 2012; WOLF, 2005; MELO & CARNEIRO, 2020; MONTEIRO, 1995), the teaching of indigenous history (SILVA, 2015, 2018; SILVA & GRUPIONI, 1995; WITTMANN, 2015); the teaching of history (ABUD, 1984, 2017; MORENO, 2016; PEREIRA & RODRIGUES, 2018), and to studies on education and curriculum (SACRISTÁN, 2013; SILVA, 2007; SILVA, 2017, SABCHUK, 2020), including others, whose scientific production has enabled us to problematize and demonstrate that the teaching of the history of natives or indigenous people that has been taught in elementary education classrooms and present as content in the selected textbooks, respecting the advances and the Lei 11. 645/2008, which has contributed greatly to this process, has not yet appropriated the scientific-academic production of History, Anthropology, Ethnohistory and History Teaching produced in the last 30 years.

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Author Biographies

Isabel Cristina Rodrigues, UEM

Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Maringá (1988); Mestrado em Educação pela mesma instituição (2001) e Doutorado em Ciências Sociais – Antropologia, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2012). Atualmente é professora adjunta do Depto. de História da Universidade Estadual de Maringá; pesquisadora do Grupo de Pesquisa do CNPq Programa Interdisciplinar de Estudos de Populações - Laboratório de Arqueologia, Etnologia e Etno-história da UEM (PIESP/LAEE); docente nos Programas de Pós-graduação Mestrado Profissional em Ensino de História (PROFHISTÓRIA) da UEM e do Mestrado Profissional em Políticas Públicas (PPP) da UEM. Foi coordenadora do Programa Residência Pedagógica no curso de História sede da UEM (2018-2020). Foi coordenadora do PIBID História/UEM (2014-2018). Tem experiência na área de História, com ênfase em História e Metodologia do Ensino de História no Brasil, História Indígena, ensino de história indígena na educação básica e superior indígena. Atua principalmente nos seguintes temas: antropologia/etnologia indígena - história - educação - ensino de história, ensino de história indígena (LEI 11645/2008) e ensino superior indígena. Foi membro da CUIA (Comissão Universidade para os Índios) no estado do Paraná e foi presidente da mesma comissão (2013-2016). Tem experiência em gestão, tendo sido chefe e chefe adjunta do Departamento de História da UEM; foi coordenadora adjunta do curso de graduação História da UEM. Atualmente é coordenadora do Curso de História.

Franciele Sabchuk, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Ensino de História pelo Programa ProfHistória do MEC, Pólo Universidade Estadual de Maringá. Graduada em História (TUIUTI) e pós graduada no curso História e Geografia do Paraná (BAGOZZI). Atualmente é Professora da rede municipal de São José de Pinhais, lotada na Secretaria de Educação, coordenando o Programa de Formação de Professores na área de História. Foi conselheira Titular do Conselho Municipal dos Direitos da Criança e do Adolescente de SJP (2014-2016); Participou da elaboração do Plano Decenal Municipal de Direitos das Crianças e Adolescentes (2016); representante da Secretaria Municipal de Educação no Programa Municipal de Erradicação do Trabalho Infantil (2019-2021)

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Published

01/06/2022

How to Cite

Rodrigues, I. C., & Sabchuk, F. (2022). The Concept ’Nomadism’ in BNCC and in Elementary School Books / Early Years - 4th And 5th Years: Between Prescription and Interpretation for History Teaching. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 16(31), 59–81. https://doi.org/10.30612/rehr.v16i31.14844