Children and place: concept and living space
DOI:
https://doi.org/10.5418/ra2024.v20i42.17927Keywords:
Child; School; Geography; Place.Abstract
With the aim of discussing place as a concept and living space, this text problematizes drawings of places considered important, created by 5th year students at a municipal elementary school, in the west of the State of Santa Catarina. Theoretically based on hermeneutics, to think about the notion of place expressed, a study was carried out based on aspects of Discursive Textual Analysis, which serves the discussions in this theoretical essay. From looking at the drawings, forms and contents emerged that referred to the notions of lived, perceived and conceived, and that allowed three categories to be configured: glocal as place, place as glocal and life as place. The study highlighted the diversity and dynamicity of the relationships and approaches created by children, who understand the world intertwined with the place, and showed the potential for articulation with different areas, as long as they are linked to the understanding of place as a notion anchored in Geography.
Downloads
References
ANDREIS, A. M. Ensino de geografia: fronteiras e horizontes. Porto Alegre: ComPasso, 2012.
ANDREIS, A. M. Cotidiano: uma categoria para ensinar e aprender na escola. 2014. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – Unijuí, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=459374. Acesso em: 9 jan. 2024.
CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 jan. 2024.
CALLAI, H. C. Escola, cotidiano e lugar. In: BUITONI, M. (coord.). Geografia: Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2010, p. 25-41. (Coleção Explorando o Ensino; v. 22).
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 1998.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1986.
LEFEBVRE, H. A produção do espaço. Tradução Doralice Barros Pereira e Sérgio Martins. 4. ed. Paris: Éditions Anthropos, 2000 (original: La production de l’espace). Primeira versão: fev. 2006.
MAFESOLLI, M. A terra fértil do cotidiano. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 36, p. 5-9, 2008. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4409. Acesso em: 8 jan. 2024.
MARQUES, M. O. Os paradigmas da educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 73, n. 175, p. 547-565, 1992. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.73i175.1241. Acesso em: 15 jan. 2024.
MARQUES, M. O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí, RS; Brasília, DF: Inep, 2006.
MASSEY, D. Pelo espaço. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.
MASSEY, D. Un sentido global del lugar. Tradução Abel Albet e Núrua Benach. Barcelona: Icária Editorial, 2012.
MENEZES, A. A.; LOURENÇO, D. N. Hermenêutica e educação: implicações a partir do pensamento de Hans-Georg Gadamer e Jürgen Habermas. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 36, p. 566-582, 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5912/4427. Acesso em: 10 jan. 2024.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C.; RAMOS, M. G. Aprendentes do aprender: um exercício de análise textual discursiva. Indagatio Didactica, v. 5, n. 2, p. 868-883, 2013. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/12095. Acesso em: 12 jan. 2024.
MORAES, R. Avalanches reconstrutivas: movimentos dialéticos e hermenêuticos de transformação no envolvimento com a análise textual discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 8, n. 19, p. 595-609, 2020a. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/372/257. Acesso em: 15 jan. 2024.
MORAES, R. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2020b. (E-book ISBN 9786586074192).
PIETROFORTE, A. V. Análise do texto visual: a construção da imagem. São Paulo: Contexto, 2007.
ROBERTSON, R. Global Connectivity and Global Consciousness. American Behavioral Scientist, v. 55, n. 10, p. 1336-1345, out. 2011 [SAGE Publications]. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764211409562. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/0002764211409562. Acesso em: 17 jan. 2024.
ROCHA, D.; DEUSDARÁ, B. Análise de conteúdo e análise do discurso: aproximações e afastamentos na (re)construção de uma trajetória. Alea, v. 7, n. 2, p. 305-322, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/alea/a/PQWYmTntpVgYYZdrbdnQbBf/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 jan. 2024.
SANTOS, M. Espaço e método. São Paulo: Nobel, 1985.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo/razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SANTOS, M. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2008.
UFFS/SC-EXT-2022-0078. Relatório do Projeto de extensão: Nós Propomos! em Planalto Alegre/SC. Cadastro na UFFS: EXT-2022-0078, 2022 (documento de uso restrito).
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre em http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html.)
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyrights and grant the Journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this Journal.
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the Journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or in a book chapter), with an acknowledgement of authorship and initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to publish and share their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access - http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html.)