Education 4.0 and geography teaching in digital creation spaces: perspectives on virtual reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5418/ra2024.v20i43.18787

Keywords:

digital technologies, education 4.0, digital creation space, teaching in geography

Abstract

The term Education 4.0 has as one of its premises, the use of technologies as innovative pedagogical tools that transform educational practices to facilitate and diversify the teaching-learning process, serving all students, and their differences. The digital creation spaces have been incorporated in the school and require the geography teacher to master a set of knowledge that transcends and articulates with geographic knowledge and that are already present on the floor of the classroom, and can thus be incorporated into their pedagogical practice. Faced with this context, the article seeks an analysis of the adoption of Virtual Reality (VR) in digital creation spaces from a practical rationality as a potential for the construction of knowledge and geographical knowledge in the context of teaching.

Downloads

Author Biographies

Francisco Kennedy Silva dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professor e Pesquisador do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco. Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Departamento de Ciências Geográficas. Bolsista de Produtividade do CNPQ.

Itallo Fernando de Freitas Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Pernambuco.

References

BRITTO, R. R. Cibercultura: sob o olhar dos estudos culturais. São Paulo, Paulinas, 2009.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 227-247, maio/ago. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH. Acessado em 27/07/2024.

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade; tradução Maria Luiza X de A. Borges, Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

COSTA, C. O.; PELEGRINI, A. V. O design dos Makerspaces e dos Fablabs no Brasil: um mapeamento preliminar. Design & Tecnologia, v. 7, n. 13, p. 57-66, 2017. Disponível em: https://www.ufrgs.br/det/index.php/det/article/view/375. Acessado em 27/07/2024.

CAVALCANTI, Lana de Souza. O ensino de geografia na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 45-47.

FÜHR, R. C.; HAUBENTHAL, W. R. Educação 4.0 e seus impactos no Século XXI. In. Educação no Século XXI - Volume 36 – Tecnologia/Organização: Editora Poisson, Belo Horizonte - MG: Poisson, 2019. p.61-66.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. São Paulo em perspectiva, v. 14, n. 2, p. 03-11, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/hbD5jkw8vp7MxKvfvLHsW9D. Acessado me 27/07/2024.

AUTOR 2. O ensino de geografia e a realidade virtual em espaços de criação digital. Dissertação. Recife, Pernambuco. Programa de Pós-graduação em Geografia da UFPE, 2021.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LEMOS, A. Cidade digital: portais, inclusão e redes no Brasil. Salvador: EDUFBA, 2008.

LÉVY, P. Cibercultura. trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora, v. 34, p. 260, 1999.

MASSI, M. L. G. Criação de objetos de aprendizagem gamificados para uso em sala de treinamento. Revista Científica Hermes, n. 17, p. 18-35, 2017. Disponível em: https://revistahermes.com.br/index.php/hermes1/article/view/304. Acessado em 27/07/2024.

MENDONÇA, H. A. Construção de jogos e uso de realidade aumentada em espaços de criação digital na educação básica. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, p. 106-127, 2018.

MORAES, E. C. Reflections on Soft Skills and their interfaces with BNCC in the context of Remote. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 10, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9412. Acessado em 27/07/2024.

MORAN, J. M. Novas Tecnologias e medicação pedagógica. Campinha, SP: Papirus, 2015.

MUTSCHELE, M. S.; GONSALES FILHO, J. C. Oficinas pedagógicas: a arte e a magia do fazer na escola. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

ORLANDI, C. T. R. e et al. Gamificação: uma nova abordagem multimodal para a educação. Biblios, n. 70, p. 17-30, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1562-47302018000100017&script=sci_abstract. Acessado em 27/07/2024.

PRENSKY, Marc. Nativos digitais, Imigrantes digitais. Trad. Roberta de Moraes Jesus de Souza. Disponível em https://colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acessado em: 27/07/2024.

RAMOS, J. L. Avaliação e Qualidade de Recursos Educacionais Digitais. Cadernos SACAUSEF V, Ministério da Educação, 2009.

Autor 1. Contribuições e desafios à prática docente na atualidade: uma mirada no uso das tecnologias da informação e comunicação como recursos pedagógicos no ensino de geografia. Caminhos De Geografia, 20(69), 193–206, 2019 https://doi.org/10.14393/RCG206941155. Acessado em 27/07/2024.

AUTOR 1; AUTOR 2. Cartilha Digital (Geo-RV) - Utilizando a Realidade Virtual (RV) no Ensino de Geografia, 2021 – Adaptado 2023. Disponível em www.ufpe.br/publicacoes. Acessado em 27/07/2024.

SANTOS, M. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. 2.ed. São Paulo: HUCITEC, 1998.

SCHWAB, K. A Quarta Revolução Industrial. Edipro: São Paulo, 2019.

TAYLOR, N.; HURLEY, U.; CONNOLLY, P. Making community: the wider role of makerspaces in public life'. CHI 2016 (Human-Computer Interaction conference), SIGCHI (Special Interest Group on Human Computer Interaction), 2016.

Published

2024-12-30

How to Cite

Santos, F. K. S. dos, & Silva, I. F. de F. (2024). Education 4.0 and geography teaching in digital creation spaces: perspectives on virtual reality. Revista Da ANPEGE, 20(43). https://doi.org/10.5418/ra2024.v20i43.18787