Antonieta de Barros na formação e na construção dos direitos femininos em Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/frh.v26i46/47/48.20026

Keywords:

Women's vocational schools, Antonieta de Barros, Gender roles, Schooling, Youth and adult education

Abstract

This article aims to deepen the debate on the gender roles constituted at the beginning of the 20th century in the initial offers of professional education in Santa Catarina, considering the demands defended by the teacher and deputy Antonieta de Barros. It is supported by the studies of Souza and Carrieri (2010); Saffioti (1999, 2010); Louro (1995, 2007, 2014); Goldman (2014); Fonseca (2000); Dutra (2012) and Camara (2003).  This bibliographical study is based on qualitative research, with a theoretical framework consistent with gender studies and historical and social markers. The historical context and the arguments for education put forward by Antonieta de Barros portray important social markers and debate the importance of women educators and deserving of a quality education.  It is concluded that women's professional education at the time was not neutral, but rather exclusionary, conditioning women to domestic roles. It highlights the importance of Antonieta de Barros' struggles to win rights for women, the poor and black populations in Santa Catarina. Even today, the causes defended by Antonieta remain unachieved, such as inclusive and quality education, equal pay and overcoming prejudice.

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Author Biographies

Sidneya Magaly Gaya, Universidade Federal de Santa Catarina UFSC

Professora do Departamento de Estudos Especializados em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutoranda pelo Programa CAPES-EPIDEMIAS (Programa Estratégico Emergencial de Prevenção e Combate a Surtos, Endemias, Epidemias e Pandemias) em parceria entra a Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e a Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisadora do  Grupo de Pesquisa Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos.

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Universidade Federal de SantaCatarina UFSC

Doutora em Educação pela UFSC

Estágio de pós-doutorado em Educação e Contemporaneidade pela Uneb

Docente do PPGE/UFSC

herminialaffin@gmail.com

Samira de Moraes Maia Vigano, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Educação pela UFSC

Estágio de pós-doutorado em Educação pela UFSC

Docente do Departamento de Pedagogia da FAED/UDESC

samirammvigano@gmail.com

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Published

2025-07-07

How to Cite

Gaya, S. M., Laffin, M. H. L. F., & Vigano, S. de M. M. (2025). Antonieta de Barros na formação e na construção dos direitos femininos em Santa Catarina. Fronteiras, 26(46/47/48), 37–65. https://doi.org/10.30612/frh.v26i46/47/48.20026

Issue

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