Innovations and social technologies: conceptual foundations and epistemological principles for sustainability and buen-vivir

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/videre.v16i34.17352

Keywords:

Social Technologies, Social Innovations, Ecology of Knowledge, Critical Thinking of Science and Technology

Abstract

This article aims to discuss the critical currents of science and technology, highlighting the importance of social innovations and technologies as tools for building more just, diverse, and sustainable societies. Initially, it examines the scientific currents that underpin the Critical Thinking of Science and Technology. In sequence, a conceptual approach is taken regarding "Responsible Innovation," "Social Innovation," and "Social Technology," identifying their differences and correlating their critical priorities with their contexts and places of origin. Finally, the article establishes the relevant connection between community-driven innovation processes in promoting buen-vivir in the Amazonian context, discussing how social technologies can be innovative processes capable of bringing about transformations at the local level that strengthen community projects focused on sustainability and buen-vivir.

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Author Biographies

Diego Ken Osoegawa, Universidade Federal do Amazonas/Professor Colaborador e Doutorando

Graduado em Ecologia pela Universidade Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Mestre em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia, pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Doutorando em Biotecnologia, Professor do Curso Licenciatura Indígena: Políticas Educacionais e Desenvolvimento Sustentável (UFAM). Pesquisador do Grupo Interdisciplinar de Estudos Socioambientais e de Desenvolvimento de Tecnologias Apropriadas na Amazônia (Inter-ação), e do grupo de pesquisa Dabukuri (Planejamento e Gestão do Território na Amazônia - UFAM). Membro do Observatório de Direitos Socioambientais e Direitos Humanos na Amazônia e parecerista da revista Culturas Jurídicas. Possui experiência profissional nas Áreas de Educação Escolar Indígena, Educação para a Sustentabilidade, Direito Socioambiental, Etnodesenvolvimento, Desenvolvimento Comunitário, Cadeias Produtivas da Sociobiodiversidade, Mapeamento e Fotointerpretação em SIG.

Maria do Perpétuo Socorro Rodrigues Chaves, Universidade Federal do Amazonas

Professora Titular da Universidade Federal do Amazonas-UFAM, graduada em Serviço Social UFAM, mestrado em Sociologia Rural (Antropologia e Economia Rural)/UFPb (1994), Doutorado em Política Científica e Tecnológica (interdisciplinar-nas áreas de Sociologia da Ciência, Economia Política, Nova Economia e Ciência Política UNICAMP (2001) . Doutorado em Processus d`Inovation Changements Organisationnel no Centre International de Recherche Sur l`Environnement et le Devellopment (CIRED), Paris/França (1999). Atuei como Consultora para O World Widelife Fund (Brasil/UEA/Suiça) e ao MMA/Brasil entre os anos de 1994 a 2005, criei o Grupo Interdisciplinar de Estudos Socioambientais e de Desenvolvimento de Tecnologias Sociais na Amazônia (Grupo Interação), no qual atuo como coordenadora em pesquisas sobre: povos tradicionais e originários, sustentabilidade, políticas públicas, inovação e tecnologia social e cultural na Amazônia. Pró-Reitora de Inovação Tecnológica/UFAM, set/2011-junho/2017, fui coordenadora geral do Parque Cientifico e Tecnológico para Inclusão Social: Rede de Pesquisa, Extensão e Inovação Tecnológica/UFAM/ SECIS/MCTI (entre 2010 e 2017), Coordenadora do Observatório de Economia Criativa do Estado do Amazonas (entre 2013 e 2019), Bolsista Produtividade CNPq desde 2006.

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Published

2024-07-12

How to Cite

Osoegawa, D. K., & Chaves, M. do P. S. R. (2024). Innovations and social technologies: conceptual foundations and epistemological principles for sustainability and buen-vivir. Revista Videre, 16(34), 53–79. https://doi.org/10.30612/videre.v16i34.17352