Once upon a time in the hospital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i14.12613

Keywords:

Children's Literature. Storytelling. Reading. Hospitalized children.

Abstract

There has been a lot of talk about the therapeutic benefits provided by reading. It is not new that people find in books the key to understand their existential problems, to deal with the natural difficulties of everyday life, to evaluate and encourage themselves in the face of life's challenges, because the act of elaborating ideas from reading creates opportunities, brings people together, elevates the human being. Seeking to contribute to the fulfillment of IFPR's social role, the Extension Project - Era Uma Vez no Hospital - has as main objective to take children's literature through storytelling for children in hospitals and other institutions in Foz do Iguaçu. The visits are previously organized and planned in order to make them dynamic and optimized in order to avoid that these activities do not negatively interfere in the treatment process to which these children are submitted. We believe that the realization of this project is, without a doubt, very healthy for hospitalized children who need at the moment of their lives a little of the best we have, in order to achieve a better quality of life. But we believe, mainly, that the biggest beneficiaries with this project are the students of IFPR who have the opportunity to have the best of the public and more than that it will have the privilege of knowing the pleasure that is hidden in the magic of planting a smile in a child.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Maria Helena Hees. A aplicação da Biblioterapia no processo de reintegração social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 15, n. 1/2, jan./jun. 1982. p. 54-61.

BEUTER, Magrid. Atividade lúdica: uma contribuição para a assistência de enfermagem às mulheres portadoras de câncer. Florianópolis, 1996. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal de Santa Catarina.

DUARTE, I. Infância. In: Duarte et al. A prática da psicoterapia infantil. Porto Alegre:

Artes Médicas, 1989. ERICSON, E. Brinquedos e razões. In Infância e sociedade. RJ. Editora Zahar, s/d.

SILVA, Stela A. da. A pessoa enferma e a hospitalização – o enfermeiro nesse contexto. Rio de Janeiro, 1992. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal do Rio de Janeiro.

CARDOSO, Flávia Tanes. Câncer infantil: aspectos emocionais e atuação do psicólogo. In http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rsbph/v10n1/v10n1a04.pdf. Acesso 15/05/2020.

BRASIL, Referencial Curricular Para a Educação Infantil. Vol. 1. Brasília: MEC/SEI, 1998.

CARVALHO, Maria Campos de; RUBIANO, Márcia R. Bonagamba. Organização dos Espaços em Instituições Pré-Escolares. In: OLIVEIRA, Zilma Morais. (org.) Educação Infantil: muitos olhares. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

DAVIS, Claudia. OLIVEIRA, Zilma. Psicologia na educação. São Paulo: Cortez, 1993.

LIMA, Elvira de Souza. Como a criança pequena se desenvolve. São Paulo: Sobradinho, 2001.

OLIVEIRA, Vera Barros de. O brincar e a criança do nascimento aos seis anos. Petrópolis: Vozes, 2000.

OLIVEIRA, Zilma de M. Ramos. A criança e seu desenvolvimento. Perspectiva para se discutir a educação infantil. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

Published

2020-12-18

How to Cite

Pessini, M. P. (2020). Once upon a time in the hospital. RealizAção, 7(14), 40–55. https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i14.12613

Issue

Section

Articles