Development of activity between students and rescue company animals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i14.11885

Keywords:

Pets, Adoptions, Welfare, Dogs

Abstract

The objective of this work was to report an activity developed with the dogs of the Association of Animal Rescue and Care - ARCA in Janaúba-MG by students of the Animal Science course at the State University of Montes Claros (UNIMONTES), aiming to provide better of the rescued animals. The Janaúba Animal Rescue and Care Association was created in 2011 by a small group of protectors in order to develop actions in defense of animals. Through the intermediation of one of the teachers at UNIMONTES, who is also the protector of ARCA, an activity was proposed to students within the discipline of Breeding Dogs and Cats, of the Zootechnics course, aiming at the participation of students in weekly walks with dogs of this Association. The walks were carried out between the years 2016 and 2017, with the participation of 27 students. The coexistence activities developed between the academics and the animals rescued from ARCA provided an improvement in the physical and emotional well-being of the shelter dogs, as well as aroused attitudes of compassion, respect, sense of responsibility and duty in the students towards the abandoned animals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABINPET- Associação brasileira da indústria de animais de estimação. Disponível em: http://abinpet.org.br/mercado/. Acesso em 19 de março 2020.

ANDA- Agências de Notícias de Direitos Animais. Brasil tem 30 milhões de animais abandonados. Disponível em: http://anda.jusbrasil.com.br/noticias/100681698/brasil-tem-30-milhoes-de-animais-abandonados. Acesso em 19 de março 2020.

CAETANO, E. C. S. As contribuições da TAA- Terapia Assistida por Animais à Psicologia. Trabalho de Conclusão de Curso de Psicologia. Universidade do Extremo Sul Catarinense-UNESC, Criciúma. 2010.

CONDE, P. S. Justiça ambiental e a necessidade de realização de políticas públicas de destinação digna aos animais abandonados em apoio ao trabalho das Organizações Não Governamentais. Anais: II CONGRESSO INTERNACIONAL DE POLÍTICA SOCIAL E SERVIÇO SOCIAL: DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS. 2017.

DE VARGAS, L.; RUSCHEL DUVAL, A. Cães das ruas: narrativas sobre animais de São Borja. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 8, n. 2. 2020.

FARACO, C.B. Interação humano-animal. Ciência veterinária nos trópicos, v. 11, p. 31-35, 2008.

IBGE- Agência de noticias IBGE. Brasil. 2013: Disponível em: http://www.agricultura.gov.br/assuntos/camaras-setoriais-tematicas/documentos/camaras-tematicas/insumos-agropecuarios/anos-anteriores/ibge-populacao-de-animais-de-estimacao-no-brasil-2013-abinpet-79.pdf. Acesso em: 18 de março 2020.

IBGE- Agência de noticias IBGE. Brasil. 2018: Disponível em:hpp:/IBGE%20-%20Popula%C3%A7%C3%A3o%20de%20Animais%20de%20Estima%C3%A7%C3%A3o%20no%20Brasil%20-%202013%20-%20ABINPET%2079.pdf. Acesso em: 19 de março 2020.

LANDSBERG, G.; HUNTHAUSEN, W.; ACKERMAN, L. Problemas comportamentais do cão e do gato. 2. ed. São Paulo: Roca. p. 492. 2004.

MINISTERIO DA SAÚDE. Manual de vigilância, prevenção e controle de zoonoses. 2016. Disp]onível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/manual_vigilancia_prevencao_controle_zo onoses.pdf. Acesso em: 04 mar.2019.

SEGURSON, S.A.; SERPELL, J.A.; HART, B.L. Evaluation of a behavioral assessment questionnaire for use in the characterization of behavioral problems of dogs relinquished to animal shelters. JAVMA, vol. 227, n.11. 2005.

SILVA, T. G. CENTRO DE ASSISTÊNCIA E ACOLHIMENTO ANIMAL. Trabalho de Conclusão de Curso: Faculdade de Juazeiro do Norte. Juazeiro do Norte. 2018

VARGAS, de S. & DURVAL, A. R. Cães das ruas: Narrativas sobre de São Borja. Anais: 8º Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão da UNIPAMPA :Salão de Pesquisa. v. 8 n. 2. 2016.

Published

2020-12-18

How to Cite

Leite, G. D. O., Rodriguez, M. A. P., Silva, J. T., Durães, H. F., Alves, J. O., Santos, G. F. dos, … Dias, B. A. (2020). Development of activity between students and rescue company animals. RealizAção, 7(14), 14–22. https://doi.org/10.30612/realizacao.v7i14.11885

Issue

Section

Articles