Using Instagram as a social network to disseminate technical information in Animal Science: a case study at UFVJM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v12i23.20005

Keywords:

Communication, Animal production, Knowledge, Instagram, Media

Abstract

This study evaluated the potential of social networks as a tool to disseminate technical information in animal science, aiming to reach rural producers and the general public. The research, conducted from January to December 2021, consisted of the weekly publication of technical content on Instagram, using the official profile of the Animal Science course from UFVJM (@dzoufvjm) and four student profiles. The analysis of the results, based on data provided by Instagram, revealed significant growth in the course's profile over the period, especially in the second half. Although the application does not provide absolute parameters for evaluating the performance of technical publications, the increase in the official profile's metrics suggests greater credibility and trust from the public. The study also identified effective strategies to optimize the reach of publications, such as posting content relevant to the public's daily life, from Monday to Friday, between 9 am and 9 pm. In summary, the research demonstrated that social networks, when used strategically, are a valuable tool for the instant dissemination of technical information in animal science and agribusiness, facilitating communication and knowledge dissemination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julie Ribeiro Fernandes, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Roseli Aparecida dos Santos, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Gabriel Machado Dallago, Universidade de Manitoba - Canadá

Universidade de Manitoba - Canadá

Marcela Azevedo Magalhães, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Ana Fabrícia Braga Magalhães, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Joyce Lima Macedo, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Geise Leal Santos, Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Universidade Federal dos Vales Jequitinhonha e Mucuri

Maria Eduarda Goulart Trindade da Silva Moraes, Zootecnista

Zootecnista

Giuliano Reis Pereira Muglia, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Zootecnista pela Universidade Federal da Grande Dourados, Mestre em Produção Animal pela mesma instituição com ênfase em Forragicultura e Pastagens. Atualmente Doutorando em Produção Animal (PGZ-UFGD).

References

ARAÚJO, E. V. F. de; VILAÇA, M. L. C. Sociedade conectada: tecnologia, cidadania e infoinclusão. In: ARAÚJO, E. V. F. de; VILAÇA, M. L. C. (orgs.). Tecnologia, sociedade e educação na era digital. Duque de Caxias: Unigranrio, 2016. 300 f.

GROSSI, M. G. R., LOPES, A. M., DE JESUS, P. M. GALVÃO, R. R. O. A utilização das tecnologias digitais de informações e comunicação nas redes sociais pelos universitários brasileiros. Texto Digital, v. 10, n. 1, p. 4-23, 2014. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2014v10n1p4

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. PNAD Contínua TIC 2019: internet chega a 82,7% dos domicílios do país. Agência de Notícias, 29 abr. 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/30521-pnad-continua-tic-2019-internet-chega-a-82-7-dos-domicilios-do-pais. Acesso em: 2 jun. 2025.

OLIVEIRA RAMOS, C., DE SENNA, M. L. G. S., CAVALCANTE, R. P., CASTILHO, W. S., DIAS, R. C. Uso de plataformas digitais como ferramenta de estudo durante a pandemia de covid-19. Revista Sítio Novo, v. 7, n. 1, p. 5-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2023.v7.i1.5-17p

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. 2001. Disponível em: http://goo.gl/4oYb. Acesso em: 2 jan. 2022.

SANTANA, E. B. de. O uso e atuação das redes sociais como ferramenta estratégica de marketing em unidades de informação: estudo de caso da Caixa Cultural Recife. Revista Bibliomar, v. 19, n. 1, p. 125-140, 2020.

SCHIAVONI, J. E. Mídia: o papel das novas tecnologias na sociedade do conhecimento. In: CARDOSO, C. M. (org.). Diversidade e igualdade na comunicação - coletânea de textos do Fórum da Diversidade e Igualdade: cultura, educação e mídia. Bauru: FAAC/Unesp, 2007.

SOUZA, D. 62% dos brasileiros não sabem reconhecer fake news, diz pesquisa. Canaltech, 13 fev. 2020. Disponível em: https://canaltech.com.br/seguranca/brasileiros-nao-sabem-reconhecer-fake-news-diz-pesquisa-160415/. Acesso em: 3 mar. 2022.

Published

2025-08-14

How to Cite

Fernandes, J. R., dos Santos, R. A., Dallago, G. M., Magalhães, M. A., Magalhães, A. F. B., Macedo, J. L., … Muglia, G. R. P. (2025). Using Instagram as a social network to disseminate technical information in Animal Science: a case study at UFVJM. RealizAção, 12(23), e025007. https://doi.org/10.30612/realizacao.v12i23.20005