Using Instagram as a social network to disseminate technical information in Animal Science: a case study at UFVJM
DOI:
https://doi.org/10.30612/realizacao.v12i23.20005Keywords:
Communication, Animal production, Knowledge, Instagram, MediaAbstract
This study evaluated the potential of social networks as a tool to disseminate technical information in animal science, aiming to reach rural producers and the general public. The research, conducted from January to December 2021, consisted of the weekly publication of technical content on Instagram, using the official profile of the Animal Science course from UFVJM (@dzoufvjm) and four student profiles. The analysis of the results, based on data provided by Instagram, revealed significant growth in the course's profile over the period, especially in the second half. Although the application does not provide absolute parameters for evaluating the performance of technical publications, the increase in the official profile's metrics suggests greater credibility and trust from the public. The study also identified effective strategies to optimize the reach of publications, such as posting content relevant to the public's daily life, from Monday to Friday, between 9 am and 9 pm. In summary, the research demonstrated that social networks, when used strategically, are a valuable tool for the instant dissemination of technical information in animal science and agribusiness, facilitating communication and knowledge dissemination.
Downloads
References
ARAÚJO, E. V. F. de; VILAÇA, M. L. C. Sociedade conectada: tecnologia, cidadania e infoinclusão. In: ARAÚJO, E. V. F. de; VILAÇA, M. L. C. (orgs.). Tecnologia, sociedade e educação na era digital. Duque de Caxias: Unigranrio, 2016. 300 f.
GROSSI, M. G. R., LOPES, A. M., DE JESUS, P. M. GALVÃO, R. R. O. A utilização das tecnologias digitais de informações e comunicação nas redes sociais pelos universitários brasileiros. Texto Digital, v. 10, n. 1, p. 4-23, 2014. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2014v10n1p4
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. PNAD Contínua TIC 2019: internet chega a 82,7% dos domicílios do país. Agência de Notícias, 29 abr. 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/30521-pnad-continua-tic-2019-internet-chega-a-82-7-dos-domicilios-do-pais. Acesso em: 2 jun. 2025.
OLIVEIRA RAMOS, C., DE SENNA, M. L. G. S., CAVALCANTE, R. P., CASTILHO, W. S., DIAS, R. C. Uso de plataformas digitais como ferramenta de estudo durante a pandemia de covid-19. Revista Sítio Novo, v. 7, n. 1, p. 5-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.47236/2594-7036.2023.v7.i1.5-17p
PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. 2001. Disponível em: http://goo.gl/4oYb. Acesso em: 2 jan. 2022.
SANTANA, E. B. de. O uso e atuação das redes sociais como ferramenta estratégica de marketing em unidades de informação: estudo de caso da Caixa Cultural Recife. Revista Bibliomar, v. 19, n. 1, p. 125-140, 2020.
SCHIAVONI, J. E. Mídia: o papel das novas tecnologias na sociedade do conhecimento. In: CARDOSO, C. M. (org.). Diversidade e igualdade na comunicação - coletânea de textos do Fórum da Diversidade e Igualdade: cultura, educação e mídia. Bauru: FAAC/Unesp, 2007.
SOUZA, D. 62% dos brasileiros não sabem reconhecer fake news, diz pesquisa. Canaltech, 13 fev. 2020. Disponível em: https://canaltech.com.br/seguranca/brasileiros-nao-sabem-reconhecer-fake-news-diz-pesquisa-160415/. Acesso em: 3 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Julie Ribeiro Fernandes, Roseli Aparecida dos Santos, Gabriel Machado Dallago, Marcela Azevedo Magalhães, Ana Fabrícia Braga Magalhães, Joyce Lima Macedo, Geise Leal Santos, Maria Eduarda Goulart Trindade da Silva Moraes, Giuliano Reis Pereira Muglia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista aceitam as normas de publicação, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material. A Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional considera os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
