Game Over: a gestão gamificada do trabalho
DOI:
https://doi.org/10.30612/mvt.v8i14.15018Abstract
A gamificação – prática de aplicar mecânicas e características de jogos para engajar e motivar comportamentos – se tornou um dos fenômenos debatidos nos estudos dedicados a entender a constituição do trabalho contemporâneo. Este artigo tem como escopo problematizar a gestão gamificada do trabalho. A hipótese sustentada é a de que, trata-se de uma linguagem para emular a intensificação do trabalho e o aumento da produção, em um ambiente controlado por algoritmos. Desta forma, a gamificação pode ser compreendida como um modelo de premiar e punir o(a) trabalhador(a) que atinge ou não uma meta imposta pelas empresas, desvelando-se como mecanismo de gestão para interferir na vontade do(a) trabalhador(a), ao incutir o desejo de trabalhar mais. Para construir os argumentos, serão apresentados dados empíricos, recolhidos de pesquisas qualitativas desenvolvidas a partir da observação direta, da análise de documentos e da realização de entrevistas semiestruturadas com trabalhadores(as) de plataformas digitais da região metropolitana de Campinas e São Paulo (SP). As entrevistas realizadas articuladas à bibliografia sobre o tema demonstrarão se a estratégia de mobilizar a dimensão afetiva dos(as) trabalhadores(as) através da gamificação está sendo ou não exitosa, esmiuçando argumentos que visam compreender como os aspectos gerenciais são internalizados pelos(as) trabalhadores(as) plataformizados(as).Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.