Cycle Of Lectures Of Black Consciousness At IFMS: Confronting Racism At School During The COVID-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.16867

Keywords:

Black Awareness, quilombola comunities, resistance, lectures

Abstract

Abstract: The objective of the extension project I Cycle of Lectures of Black Consciousness of Federal Institute of Mato Grosso do Sul, IFMS, approved with promotion in public notice no. 035/2021 PROEX/IFMS, was to propose reflections to the academic community of IFMS and external community, referring to afro-Brazilian culture and forms of resistance of black people, in the state of Mato Grosso do Sul, through different perspectives. The project was carried out in two moments: in the first stage, the cycle of biweekly lectures was held, broadcast on the official Youtube channel of Ponta Porã campus that brought together black leaders and intellectuals from Mato Grosso do Sul to discuss the challenges and achievements of the black population. In the second stage and culmination of the project, held in November 2021, concomitant with Black Awareness Week of IFMS, lectures and cultural presentations were held with the objective of discussing public policies for the promotion of racial equality, reaffirming the struggles and resistances of the black people of Mato Grosso do Sul. The project was carried out in partnership with the campuses of Ponta Pora, Corumbá, Dourados, Jardim and Três Lagoas. A total of 300 participants were enrolled in the platform of the CONEG, with emphasis on public school teachers and members of quilombola communities of Mato Grosso do Sul. The evaluation of the project occurred in the Yotube chat during the lectures, based on a questionnaire applied to the participants, through which the quilombola communities expressed satisfaction with the lectures that involved the theme of black resistance.

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Author Biographies

Ana Paula Macedo Cartapatti Kaimoti, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul - Ponta Porã

É professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Técnico Federal de Mato Grosso do Sul (IFMS). Realizou estágio pós-doutoral (2014-2016) no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Londrina, como bolsista do PNPD/CAPES, na linha de pesquisa Diálogos Culturais. É doutora (2007) e mestre (2003) em Teoria da Literatura pelo programa de pós-graduação em Letras da Universidade Estadual Paulista, Unesp-Ibilce.

João Batista Alves de Souza, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul

Possui Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS (2007), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD (2010) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD (2021). É professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - IFMS - Campus Ponta Porã. É pesquisador nos Grupos de Pesquisas CNPq, GTA Grupo de Pesquisa e Estudos Território e Ambiente UFGD; A luta pela terra: perspectivas contra-hegemônicas e o Novo Constitucionalismo Latino-Americano - UFGD; e Rede Internacional de Pesquisa "Turismo em tempos de pandemia - uma abordagem geográfica multi e trans-escalar" - USP. Tem experiência na área de Educação com ênfase em EaD (Educação a Distância) e EJA - PROEJA (Educação de Jovens e Adultos). Ganhador do Prêmio Capes de melhor Tese em Geografia - Edição 2022. Atualmente realiza Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade de Brasília - UnB.

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Published

2023-07-31

How to Cite

Kaimoti, A. P. M. C., & de Souza, J. B. A. (2023). Cycle Of Lectures Of Black Consciousness At IFMS: Confronting Racism At School During The COVID-19 Pandemic. RealizAção, 10(19), 22–41. https://doi.org/10.30612/realizacao.v10i19.16867