Ensino de História e História Oral Aplicada

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v17i34.17231

Keywords:

Ensino de História, História Oral Aplicada, Memória

Abstract

In this article, we seek to demonstrate the presence of oral expression memory in the teaching of history. We are concerned with the articulation of oral manifestation of memory with applied oral history according to the research line of the Núcleo de Estudos em História Oral - NEHO / USP. The consequence of the above was to offer alternative paths for history teachers wishing to perform oral history approaches from the classroom in elementary and high school. We highlight the narrative genres - already found in academic research and oral history handbooks - capable of mobilizing students' historical sensitivity beyond official documents with general prescriptions: life oral history, thematic oral history, testimonial oral history and oral tradition.

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Author Biography

Leandro Seawright, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutor em História Social pela Universidade de São Paulo – FFLCH/USP. Professor adjunto dos cursos de História (licenciatura e bacharelado) e da pós-graduação stricto sensu em História (mestrado e doutorado) da Universidade Federal da Grande Dourados – FCH/UFGD.

 

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Published

24/10/2023

How to Cite

Seawright, L. (2023). Ensino de História e História Oral Aplicada. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 17(34), 15–43. https://doi.org/10.30612/rehr.v17i34.17231