A Instrução Pública Brasileira e o Ensino de Ciências no final do Império

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v17i34.16930

Keywords:

Escola Primária e Secundária. Educação Científica. Rui Barbosa. Métodos de Ensino de Ciência.

Abstract

A discussion is made on the pedagogical ideas that circulated in Brazil, at the end of the 19th century, on the teaching of science in the Brazilian educational scenario, from the year 1880 to 1890, around the work “Primary Object Lesson for training the senses and developing the faculties of children. A manual of elementary instruction for parents and teachers”, translated by Rui Barbosa. The study was guided by the questions: What were the main characteristics of Brazilian public education in the imperial period? How did the diffusion of current science teaching in other countries at the time influence the pedagogical proposals for science teaching in Brazilian primary schools? In an attempt to obtain answers, referring to the time frame under study, the context of circulation and the implementation of proposals for pedagogical renewal in primary schools at the time were investigated, seeking to identify possible pedagogical conceptions about science teaching. The analyzes were developed within the scope of the History of Science Teaching and with the theoretical and methodological support of Cultural History. In this Brazilian educational framework, it was observed that the nation's modernization process had industrial development as the main aspect that triggered an intense cycle of debates about the renewal of Brazilian public education, in which the school starts to assume a totally different role from that of that he had in previous years.

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Author Biographies

Edlani Santos Araújo Nazaré, Universidade Federal do Maranhão

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). E-mail: edlanesantosnazare@gmail.com.

David Antonio da Costa, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutor em Educação Matemática pela PUC/SP, com estágio realizado na modalidade sanduíche (junho 2008 - maio 2009) no INRP/SHE - Institut National de Recherche Pédagogique/Service d'Histoire de l'Éducation, Paris-França (bolsista CNPq). Possui graduação em Licenciatura Matemática pela Faculdade Filosofia Ciências e Letras MOEMA (1984), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação Ciências e Letras Don Domênico (2001), mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005) e pós-doutorado pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Atualmente é professor associado do Departamento de Metodologia de Ensino e professor credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina. É pesquisador lider do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT-SC. Membro fundador da GHEMAT-BRASIL: Grupo Associado de Estudos e Pesquisas sobre História da Educação Matemática : 1o. secretário (Mandato 2018-2022). Atualmente é Tesoureiro (Mandato 2022-2026) Na pesquisa investiga principalmente os seguintes temas: livro didático de matemática, didática da matemática, história da educação matemática e história da matemática.

Maria Consuelo Alves Lima, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutora em física (1996), mestra em física (1988) e graduada em física (bacharelado-1982, licenciatura-1983) pela Universidade Federal do Ceará (UFC), desenvolveu projeto de pós-doutorado voltado para o ensino de física junto ao grupo Estudo e Pesquisa em Ciência e Ensino - gepCE (2009-2010) na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora titular do Departamento de Física da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), tem experiência em ensino de física no nível superior e no nível médio, coordena o grupo Pesquisa em Ensino de Ciência (gPEC) e atua principalmente em pesquisas no ensino de ciências com ênfase no ensino de física. Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPECEM (stricto sensu)/UFMA e editora da revista Ensino & Multidisciplinaridade - Universidade Federal do Maranhão.

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Published

24/10/2023

How to Cite

Santos Araújo Nazaré, E., Costa, D. A. da, & Lima, M. C. A. (2023). A Instrução Pública Brasileira e o Ensino de Ciências no final do Império. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 17(34), 95–112. https://doi.org/10.30612/rehr.v17i34.16930