Cinematic landscapes, spatial discourses and travel: Geography and Tourism in “Backpackers”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rel.v14i28.17408

Keywords:

Geography and cinema, landscape, spatial discourses

Abstract

The relationship Geography-Cinema is old and has different ways of building. Among them is the interpretation of geographic discourses in films. In fact, investigating imaginaries and discourses about spaces has been a task for geographers. Similarly, the travels are also a geographic concern. Travel films, then, are an opportunity for geographical reflection, because they reveal ways of seeing the world and break the material-symbolic dichotomy. In view of this, the article aims to interpret the geographic discourses present in the film Backpackers (2022), recorded in Peru. For this, in addition to a bibliographic review on the relationships between Geography, Tourism and Cinema, the article uses the Maria Helena Costa’s analysis of filmic elements, interpreting intertextuality, location, narrative structure and filmic landscape. It is concluded that the geographic discourses present Peru based on stereotypes and with a touristic and Eurocentric perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Geralda. A propósito do trato do invisível, do intangível e do discurso na Geografia Cultural. Revista da ANPEGE, v.9, n.11, p. 41–50, 2017.

ASTORINO, Claudia Maria. Cinema e Turismo: filmes como subsídios para a discussão da atividade turística. Revista Turismo em Análise, v. 30, n. 3, p, 539-561, 2019.

AZEVEDO, Ana Francisca. Geografia e cinema: representações culturais de espaço lugar e paisagem na cinematografia portuguesa. 2007. 741 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade do Minho.

BASTOS, D. ; CHEIBUB, B. L. . Investigación sobre la relación entre turismo y cine: temas y metodologías. Gran Tour: Revista de investigaciones turísticas, v. 22, p. 97-112, 2020.

BRUNO, Giuliana. Atlas of emotion: Journeys in Art, Architecture and Film. New York: Verso, 2002.

BULCÃO, Marly. Luz, câmera, filosofia: mergulho na imagética do cinema. São Paulo: Ideias & Letras, 2013.

CASTRO, Teresa. Impulso cartográfico do cinema. In: AZEVEDO, Ana Francisca; OLIVEIRA JUNIOR; Wenceslao; RAMÍREZ, Rosa Cerarols. Intervalo entre Geografias e Cinemas. Braga: Editora da UMDGEO, 2015. p. 23-39.

CHION, Michel. A Audiovisão. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2011.

CLAVAL, Paul. Mitos e imaginarios en geografía. IN: LINDÓN, Alicia; HIERNAUX, Daniel. Geografías de lo imaginario. Barcelona: Antropos, 2012.

______. Epistemologia da Geografia. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014.

CRESSWELL, Tim. On the move: mobility in the modern western world. New York: Routledge, 2006.

CRESSWELL, TIM; DIXON, Deborah. Engaging film: geographies of mobility and identity. Lanham, MD: Rowman and Littlefield Publishers, 2002.

CORSEUIL, Anelise R.. Viagens hemisféricas: deslocamentos e fronteiras em A Jaula de Ouro e El Norte. In: CORSEUIL, Anelise R.; NÚÑEZ, Fabián; HOLANDA, Karla. (Org.). Cinema e América Latina: estética e culturalidade. São Paulo: Socine, 2016, p. 53-64.

COSTA, M. H. B. V. Geografia Cultural e Cinema: práticas, teorias e métodos. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROZENDAHL, Zeny (Org.). Geografia Cultural: uma antologia (2). Rio de Janeiro: Eduerj, p. 247-265, 2013.

______. Cidades e lugares culturais, espaços e geografias fílmicas: compondo imageticamente o lugar. Espaço e cultura, n. 36, p. 139-153, 2014.

DANIELS, Stephen. Geographical imagination. Transactions of the Institute of British Geographers, v. 36, n. 2, 2011.

ESCOBAR, Arturo. Sentipensar com la tierra: nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellin: Ediciones UNAULA, 2014.

GARDIES, André. L’Espace au Cinéma. Paris: Méridiens Klincksieck, 1993.

GRILO, João Mário. As lições do cinema: manual de filmologia. Lisboa: Edições Colibri, 2007.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HARVEY, David. Espaços de esperança. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A tela global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Sulina 2009.

LUKINBEAL, Chris. Cinematic landscapes. Journal of Cultural Geography, v. 23, n. 1, p. 3-22, 2005.

NAME, Leonardo. Geografia pop: o cinema e o outro. Rio de Janeiro, Apicuri: 2013.

NASCIMENTO, F. C.. O filme como campo de aventura: os espraiamentos artístico-científicos da Geografia. Revista da ANPEGE, v. 18, p. 165-182, 2022.

METZ, Christian. Linguagem e cinema. São Paulo: Perspectiva, 1980.

MITCHELL, D. There’s no such thing as culture: towards a reconceptualization of the idea of culture in geography. Transactions of the Institute of British Geographers, vol. 20, n. 1, p. 102-116, 1995.

OLIVEIRA, F. T.; QUEIROZ FILHO, A. Carlos. A linguagem videográfica do Turismo: estética e política visual para o estudo da Geografia Contemporânea. Geonordeste, v. 1, p. 57-70, 2016.

OLIVEIRA JUNIOR, W. Lugares Geográficos e(m) locais narrativos: um modo de se aproximar das Geografias de Cinema. .IN: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia de (Orgs.). Qual o Espaço do Lugar? Geografia, Epistemologia, Fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2014.

ONFRAY, Michel. Teoria da viagem: poética da geografia. Porto Alegre: L&PM, 2009.

PRYSTHON, Angela. Da alegoria continental às jornadas interiores: o road movie latino-americano contemporâneo. Ícone, v. 2, n. 9, p. 113-124, 2006.

______. Paisagens sonhadas: imaginação geográfica e deriva melancólica em Jauja. Devires (UFMG), v. 11, n. 2, p. 230-255, 2014.

RAHDE, M. B. F.. Comunicação e imaginário nos contos do cinema contemporâneo: uma estética em transição. Comunicação, Mídia e Consumo (São Paulo), v. 5, p. 97- 112, 2008.

SAID, Edward W.. Cultura e Imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

______. Orientalismo: o oriente como invenção do ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SHOHAT, E.; STAM, R.. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

SILVA, Valéria C. P. Geografia serve, antes de tudo o mais, para fazer a viagem: real e imaginária. Geografia, literatura e arte, v. 2 n. 2, p. 146-172, 2020.

SILVA, Rodrigo E. A Geografia e a imagem: a pintura e o cinema na construção de uma ciência viajante. Revista Sapiência: Sociedade, Saberes e Práticas Educacionais, v. 10, n.3, p. 1-12, 2021.

Filmografia

Até a próxima vez. Direção: Bruno Ascenzo. Peru e Espanha. Netflix, 2022. 96 min

Published

2024-05-09

How to Cite

Nascimento, F. C. do. (2024). Cinematic landscapes, spatial discourses and travel: Geography and Tourism in “Backpackers”. ENTRE-LUGAR, 14(28), 105–126. https://doi.org/10.30612/rel.v14i28.17408

Issue

Section

Articles