Geography teachers and students with ID: between inclusion and teaching practice in municipal schools in Dourados (MS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rel.v13i26.14499

Keywords:

Deficiência Intelectual, Ensino de Geografia, Professores de Geografia, Políticas Inclusivas, Dourados-MS

Abstract

This text is part of a master's dissertation research carried out in 2019 and accomplished in 2021, at the Post-Graduation Program in Geography at the Federal University of Grande Dourados (PPGG/UFGD). The research had as one of the objectives to understand the day-to-day teaching in the classroom of geography teachers who have students with Intellectual Disabilities enrolled in their groups. The relevance of this work is given by the right to education for students with ID in regular schools since the National Policy of Special Education/2008 and the Brazilian Law of Inclusion/2015, which brought visibility and dignity to those who previously lived segregated in philanthropic institutions or special classes. In this way, we highlight aspects about the teaching of geography and the opinion of teachers from municipal schools in Dourados (MS) who report their experiences regarding the inclusion of students who have Intellectual Disabilities, as well as the practices they develop in the teaching-learning processes involving those students and others without disabilities.

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Author Biographies

Dayane Caroline Gomes da Silva Dias, UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS

Formada em Geografia Licenciatura pela Universidade Federal da Grande Dourados 2017. Mestre em geografia pela mesma universidade em 2021. Especialização em educação Especial pela Universidade Futura do Brasil.

Silvana de Abreu, UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS

Professora Titular. Tem experiência na área de Geografia e Educação. Doutorado em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (2001). Professora Programa de Pós-Graduação Geografia/UFGD. Pesquisa planejamento de governos e politicas de desenvolvimento e inclusão social, em todos níveis, mas sobretudo os impactos no Mato Grosso do Sul.  Participou de agosto de 2014 a agosto de 2019 como coordenadora do Programa de Iniciação a Docência - Geografia (PIBID/UFGD).  Coordenadora do Fórum de Pró-Reitores de Planejamento e Administração (Forplad/2012-2013). 

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Published

2022-12-15

How to Cite

Dias, D. C. G. da S., & Abreu, S. de. (2022). Geography teachers and students with ID: between inclusion and teaching practice in municipal schools in Dourados (MS). ENTRE-LUGAR, 13(26), 39–60. https://doi.org/10.30612/rel.v13i26.14499

Issue

Section

Articles