Pedagocycal Residence Program in Geography: experiences and practices beyond supervised internship

Authors

  • Tiago Satim Karas Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • Gabriela Pereira da Silva Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • Janaína Sotolani Suares Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • Joicimary Britez Feitosa Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

DOI:

https://doi.org/10.30612/el.v11i22.11898

Keywords:

Pedagocycal Residence. Ggeography teaching. Supervised internship. Experiences. Practical experiences.

Abstract

Teaching practice in teacher training courses is not based on the teaching knowledge of future education professionals. Thus, in the Geography Degree course, the Supervised Curricular Internship is a mandatory component. However, due to various difficulties, it is not always able to achieve its proposed objectives. The Pedagogical Residency Program arose from the need to eliminate the following difficulties, in this training process as a distance between theory and practice during the performance of exercises. This study was studied in a reflection on the internship and the teaching practice as well as of teacherstraining, sought to analyze how experiences and practices, with regard to the program in the Geography licensing course at UEMS, Jardim Unit, MS, in the years 2018 and 2019. Adopting participant observation as a procedure from three program members, as suggested considerations about the need for such programs to be maintained and improved in the follow-up of teacher training courses.

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Author Biographies

Tiago Satim Karas, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Docente do Curso de Graduação em Geografia, Licenciatura Plena, da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) na Unidade de Jardim/MS. Doutor em Geografia pela Faculdade de Ciências Humanas (FCH) da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), tese defendida com o tema dos arranjos espaciais da política de crédito agropecuária no Brasil. Mestre em Geografia pela mesma universidade com dissertação defendida com o tema das dinâmicas de poder do crédito cooperativo da CRESOL. Graduação em Geografia e pós-graduação a nível de especialização em Gestão Ambiental pela Universidade Estadual do Paraná UNESPAR, campus de Paranavaí. Pós-graduação a nível de especialização em Gestão Escolar pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-graduação - ESAP da Faculdades Integradas do Vale do Ivaí - UNIVALE. Membro do Conselho Científico da Revista GEOFRONTER. Coordenador do Projeto de Pesquisa "Arranjos Territoriais do Capital Monopolista e Financeiro em Mato Grosso do Sul". Coordenador do LEFE - Laboratório de Estudos da Financeirização do Espaço, certificado pelo CNPQ e coordenador do Subprojeto Residência Pedagógica do Curso de Geografia, Unidade de Jardim. Possui pesquisa na área de geografia política, geografia econômica, Estado e políticas públicas, espaço e finanças, geografia agrária, crédito/financiamento agrícola, relações de poder, cooperativismo agrícola, território, além de experiência em evolução do pensamento geográfico, teoria e métodos da geografia, ensino de geografia e formação de professores.

Gabriela Pereira da Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Graduada em Geografia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Unidade de Jardim. Docente da rede privada de Ensino Básico

Janaína Sotolani Suares, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Graduada em Geografia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Unidade de Jardim.

Joicimary Britez Feitosa, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

Graduada em Geografia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Unidade de Jardim.

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Published

2020-12-05

How to Cite

Karas, T. S., Silva, G. P. da, Suares, J. S., & Feitosa, J. B. (2020). Pedagocycal Residence Program in Geography: experiences and practices beyond supervised internship. ENTRE-LUGAR, 11(22), 288–316. https://doi.org/10.30612/el.v11i22.11898

Issue

Section

Articles