School garden: a pedagogical and interdisciplinary proposal experienced in a municipal indigenous school, Dourados – MS

Authors

  • Maria Adriana Rodrigues Universidade Federal de Grande Dourados (UFGD)
  • Luís Antonio Martins Universidade Federal de Grande Dourados (UFGD)
  • Stela Soares Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10151

Keywords:

School market garden. Practical activity. Interdisciplinarity. Sustainability.

Abstract

Considering the growing environmental concerns and mobilizations, as well as the importance of the theme in the school environment, the present study aimed to present project of school-garden, in wich the sixth year’s teachers of elementary school, organized themselves in the elaboration and choice of activities and methodologies respecting the specificities of each curricular component. The project not only provided a deepening of the themes: sustainability; creativity; innovation; technological impact and benefit in learning, but also provided the opportunity to develop interdisciplinary didactic practices. Thus, from the analysis of the actions developed, the importance of reflecting on the concept of interdisciplinary is legitimized, considering the amplitude of the term. It also adds the relevance of understanding the term in the context of Indigenous Education and inserting it in the local reality of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Antonio Martins, Universidade Federal de Grande Dourados (UFGD)

Faculdade de Educação FAED/UFGD

References

ALVES, R. F.; BRASILEIRO, M. C. E.; BRITO, S. M. Interdisciplinridade: um conceito em construção. Episteme, n. 19, p. 139-148; Porto Alegre 2004.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica; altera as Leis nos 10.880, de 9 de junho de 2004, 11.273, de 6 de fevereiro de 2006, 11.507, de 20 de julho de 2007; revoga dispositivos da Medida Provisória no 2.178-36, de 24 de agosto de 2001, e a Lei no 8.913, de 12 de julho de 1994; e dá outras providências. Diário Oficial da União 2009; 17 jun.

BRASIL. Ministério da Educação-MEC, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática. Brasília, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. 2. ed. Rio de Janeiro, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação-MEC, Secretaria de Educação Básica. Orientações

Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, 2006.

BERTI, V. P. Interdisciplinaridade: um conceito polissêmico. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

COSTA, E.S.; ALEXANDRE, J.C.; FERNANDES, M.C.A.; OLIVEIRA, M.S.: Mapeamento do processo de desenvolvimento com a horta escolar. Gráfica e Editora Equipe. Brasília, 2010.

CRIBB, S. L. S. P.; Contribuições da Educação Ambiental e Horta Escolar na Promoção de Melhorias ao Ensino, à Saúde e ao Ambiente REMPEC - Ensino, Saúde e Ambiente, v.3 n l; 2010.

FAZENDA, I. C. A. A Questão da Interdisciplinaridade no Ensino: Educação e Sociedade. n. 27, p.113-121; 1987.

FAZENDA, I. C. A. Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 1991.

FAZENDA, I. C. A. Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro; Efetividade ou Ideologia. Loyola; São Paulo, 1993.

FAZENDA, I. C. A. Didática e Interdisciplinaridade. 13° ed. Campinas, São Paulo: 2008.

FAZENDA, I. C. A. Práticas Interdisciplinares na Escola. 12° Ed. Cortez; São Paulo, 2011.

FEISTEL, R. A. B.; MAESTRELLI, S. R. P. Interdisciplinaridade na formação de professores de Ciências Naturais e Matemática: In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, 2009.

FEISTEL, R. A. B.; MAESTRELLI, S. R. P. Interdisciplinaridade na Formação Inicial de Professores: um olhar sobre as pesquisas em Educação em Ciências: ALEXANDRIA, Educação em Ciência e Tecnologia, v.5, n.1, p.155-176, 2012 .

GARCIA, J. O Futuro das Práticas de Interdisciplinaridade na Escola: Diálogo Educ., v.12, n.35; Curitiba; 2012.

GUSDORF, G. Passé, present, avenir de la recherche interdisciplinaire. Revue Internationale de Sciences Sociales, Paris, v. 29, n. 4; 1977.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

KANDLER, R.; Educação Ambiental: Horta Escolar, uma Experiência em Educação; v. 16, n. 2. : ÁGORA, 2009.

MACHADO, N. J. Conhecimento e valor. Moderna; São Paulo, 2004.

MACHADO, N. J. Epistemologia e didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. 7° ed.; Cortez, São Paulo, 2011.

MANSILLA, V. B.; MILLER, W. C.; GARDNER, H. On disciplinary lenses and interdisciplinary work. In: WINEBURG, S. S.; GROSSMAN, P. M. (Ed.) Interdisciplinary curriculum: challenges to implementation. New York: Teachers College Press, 2000.

PÁTARO, R. F. O trabalho com projetos na escola: um estudo a partir de teorias de complexidade, interdisciplinaridade e transversalidade. 234 pgs. Dissertação de Mestrado – Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2008.

PÁTARO, R. F. O trabalho com projetos na escola: um estudo a partir de teorias de complexidade, interdisciplinaridade e transversalidade. Reflexão e Ação, v.21, n.1,p.113-138. Santa Cruz do Sul.; 2013.

THIESEN, J. S. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 39; 2008.

VILCHES, M. P.; O Lúdico como Atitude Interdisciplinar. Tese de Doutorado: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: São Paulo, 2009.

Published

2020-12-18

How to Cite

Rodrigues, M. A., Martins, L. A., & Soares, S. (2020). School garden: a pedagogical and interdisciplinary proposal experienced in a municipal indigenous school, Dourados – MS. Horizontes - Revista De Educação ISSN 2318-1540, 9(16), 1–21. https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10151

Issue

Section

Artigos Fluxo Contínuo