Indian Day in The Non-Indigenous School - A Tradition that Needs to be (Des)Invented

From Decree-Law Nº. 5.540/1943 to Law 11.645/2008

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v16i31.14839

Keywords:

Teaching, Indigenous history, Indian Day

Abstract

This article aims to analyze the representations about indigenous people in the history teaching, focusing on understanding the place they occupy in the non-indigenous school, especially on a very specific day, the 19th of april. To this end, we resorted to bibliographic research methodologically supported in an analytical and propositional nature. At first, we will discuss the representations and histories of indigenous peoples, crystallized in our imagination, especially in schools, and still very much linked to the past, so that they can be recognized as real, current and complex; then we will reflect on the proceeds that can be used in the classroom, whose propositional nature has the purpose of reinventing the way the indigenous matter has been worked on in Basic Education, emphasizing possibilities for the recognition of otherness, diversity, anguish and secular and daily struggles for the indigenous physical and cultural survival to be a constant orientation of our pedagogical practices when approaching the theme inside and outside the classroom.

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Author Biographies

Poliene Soares dos Santos Bicalho, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Doutora em História Social (UnB) e docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG), do Curso História e do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Territórios e Expressões Culturais no Cerrado (TECCER).

Roseli Martins Tristão Maciel, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Doutora em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente da Universidade Estadual de Goiás (UEG), do curso de História e do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Territórios e Expressões Culturais do Cerrado (TEECER). Goiânia – GO – Brasil

Fernanda Alves da Silva Oliveira, Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Nova Mutum-MT

Mestra em Ciências Sociais e Humanidades pelo  Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Territórios e Expressões Culturais no Cerrado (TECCER). Professora na Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Nova Mutum-MT

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Published

01/06/2022

How to Cite

Bicalho, P. S. dos S., Maciel, R. M. T., & Oliveira, F. A. da S. (2022). Indian Day in The Non-Indigenous School - A Tradition that Needs to be (Des)Invented: From Decree-Law Nº. 5.540/1943 to Law 11.645/2008. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 16(31), 102–128. https://doi.org/10.30612/rehr.v16i31.14839