Indigenous Peoples in a Collection of Didactic Books

History, Society & Citizenship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v16i31.14751

Keywords:

Textbooks, History, Culture, Indigenous

Abstract

The article presents a qualitative research and was configured as a document analysis study, specifically aimed at investigating the textual and imaginary production about indigenous nations in the textbook collection “History, society & citizenship”, by the author Alfredo Boulos Júnior, published by the FTD publisher, approved in the National Textbook Program (PNLD, 2018), for the curriculum component History, high school stage. The path taken to guide the research in the elucidation of the proposed question was initially to carry out the survey, selection, study, elaboration of records and bibliography annotations (books, articles) concerning the research theme. In the second moment, proceed with a systematic reading and study of the chapters of the three books that make up the didactic collection “History, society & citizenship”, by the author Alfredo Boulos Júnior, from the High School stage, identifying the texts and images that present the theme of history and culture of indigenous peoples.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edson Silva

Licenciatura Pela em História pela Universidade do Estado da Bahia (2012), Especialização em Educação a Distância pela Universidade do Estado da Bahia (2019), Especialização em Inclusão e Diversidade na Educação (2020) e Mestrado em História pela Universidade Federal de Campina Grande (2015). Doutorando em Memória: Linguagem e Sociedade pela Univerisdade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

References

BEZERRA, Ricardo Lima. O indígena no ensino de História: representações indígenas em uma coleção de livros didáticos para o ensino fundamental. Educação Básica Revista, vol.3, n.2, p.273-290, 2017.Disponível em: http://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/REB/article/view/275. Acesso em: 26 de março de 2020.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros e materiais didáticos de história. In: Ensino de história: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p.293-321.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros didáticos entre textos e imagens. In: ______________ (Org:). O saber histórico na sala de aula São Paulo. Contexto, 2004.p.69-90.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 17/02/20.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania. 3° ano. 2. Ed. São Paulo: FTD, 2016.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania. 2° ano. 2. Ed. São Paulo: FTD, 2016.

BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania. 1° ano. 2. Ed. São Paulo: FTD, 2016.

BUSOLLI, Jonathan; LAROQUE, Luís Fernando da Silva. A lei 11.645/2008 e os indígenas nos livros didáticos de História para o Ensino Médio. Revista Transversos. Rio de Janeiro. n° 13, p.35-52,mai-ago, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/transversos/article/download/35937/26087. Acesso em: 27 de março de 2020.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças Culturais, Cotidiano Escolar e Práticas Pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, Lisboa; Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 240- 255, jul./dez. 2011.

LIMA E FONSECA, Thais Nívia de. História & ensino de História. 2ª. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.26, p.15-40, abri. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000100002. Acesso em: 30 de março de 2020.

Published

01/06/2022

How to Cite

Silva, E. (2022). Indigenous Peoples in a Collection of Didactic Books: History, Society & Citizenship. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 16(31), 22–42. https://doi.org/10.30612/rehr.v16i31.14751