History of women at the BNCC of High School: the Silence that persists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12182

Keywords:

History of women. Gender. BNCC. Brazilian High School.

Abstract

We have moved forward, but certain challenges regarding the approach of the women’s history still remain in various social spheres. In this article, we analyze the approach of  this  history  and  gender  relations  in  the  brazilian  Common  Core for  High  School  (BNCC), through  the  documentary  research  methodology.  First  we  discussed  how  the  women's historical narrative is marked by silence, constituting a social incompleteness. We argue that this  silence  is  a  result  of  interested  selections,  linked  to  the  ways  in  which  women  are positioned discursively and to unequal gender relations. We understand that in the context of a reactionary advance in Brazil, the current curricular changes intensify the silence of women in history and in the school curriculum.

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Author Biographies

Carolina Giovannetti, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Bacharela e licenciada em História. Mestra em Educação - Programa de pós-graduação em Educação - Faculdade de Educação - PPGE/UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil. Professora de História - SEE-MG/ PBH-MG.  carolinagiovannetti@hotmail.com

Shirlei Rezende Sales, Universidade Federal de Minhas Gerais (UFMG)

Pós doutora pela University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC), USA. Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minhas Gerais (UFMG), Brasil. Doutora em Educação pela mesma instituição. Membro dos seguintes grupos de pesquisa: Observatório da Juventude da UFMG; Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa); Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas e Digitais e GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da FaE/UFMG). shirlei.sales@hotmail.com

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Published

01/06/2020

How to Cite

Giovannetti, C., & Sales, S. R. (2020). History of women at the BNCC of High School: the Silence that persists. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 14(27), 251–277. https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12182