Academic authorship of the Brazilian Deaf Movement: circulation of knowledge from an Intercultural Collective Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v21i40.18873

Keywords:

Deaf Academic Authorship, Social Movement, Education, Interculturality

Abstract

This research discusses the historical role of deaf leaders in social movements, focusing on their educational role in social relations. It begins with an inquiry into the meanings employed by the first seven Brazilian deaf doctors, and activists in deaf movements in the early 21st century from the perspective of the collective articulation of knowledge. Thus, the theme gains strength in the face of the dissolution of subalternizing social representations of deaf people, enabling the visibility of deaf protagonism and authorship due to the systematized knowledge produced, articulated, and shared by intellectual leaders. Therefore, the research proposes to recognize, through the academic authorship of deaf leaders, an intercultural education project as a strategy for transforming social relations between agents and institutions. With a basic and qualitative characteristic, methodologically, a bibliographic review and documentary research were chosen. Through the interpretative reading of the collected data, the theoretical field is approached with critical (inter)cultural studies from Latin America, guided by decolonial thinking. Finally, the research highlights different types of knowledge that converge in learning for hearing people, highlighted by the pioneering group in the doctoral process of engaged intellectuals. Through the articulation of practical, theoretical, technical-instrumental, socio-political, symbolic-cultural, linguistic, and epistemic knowledge, the construction of an intercultural pedagogy based on recognition and solidarity with the deaf by hearing people is verified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel de Souza, Feevale University

Master's student in Cultural Diversity and Social Inclusion at Feevale University. CAPES scholarship holder. Specialist in Brazilian Sign Language. Bachelor's degree in History.

Ines Caroline Reichert, Feevale University

PhD in Cultural Diversity and Social Inclusion from Feevale University. Master in Education from the University of Vale do Rio dos Sinos. Bachelor in History from the University of Vale do Rio dos Sinos.

References

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 122-155.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

BRITO, Fabio Bezerra de. O movimento surdo no Brasil: a busca por direitos. Journal of Research in Special Educational Needs, v.16, n.1, p. 766–769, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1111/1471-3802.12214. Acesso em: 10 set. 2018. DOI: https://doi.org/10.1111/1471-3802.12214

CAMPELLO, Ana Regina e Souza; PERLIN, Gladis Teresinha Taschetto; STROBEL, Karin Lilian; STUMPF, Marianne Rossi; REZENDE, Patrícia Luiza Ferreira; MARQUES, Rodrigo Rosso; MIRANDA, Wilson de Oliveira. Carta Aberta ao Ministro da Educação. 2012. Disponível em: https://docs.google.com/file/d/0B8A54snAq1jAQnBYdVRPYmg1VUk/edit?pli=1. Acesso em 10 de ago. de 2018.

CAMPELLO, Ana Regina; REZENDE, Patrícia Luiza Ferreira. Em defesa da escola bilíngue para surdos: a história de lutas do movimento surdo brasileiro. Educar em Revista, Curitiba, n. 2, p. 71-92, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.37229

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 333-513, maio/ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200005

GOHN, Maria da Glória Marcondes. Movimentos sociais no início do século XXI: antigos e novos atores sociais. Petrópolis: Vozes, 2013.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador - Saberes construídos na luta por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

GONTIJO, Rebeca. História, cultura, política e sociabilidade intelectual. In: BICALHO, Maria Fernanda; SOIHET, Rachel; GOUVÊA, Maria de Fátima (orgs.). Culturas Políticas: Ensaios de história cultural, história política e ensino de história. Rio de Janeiro: Maud Editora. 2005. p. 259-284.

MIRANDA, Wilson de Oliveira. A experiência e a pedagogia que nós surdos queremos. 2007. 160f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/13581. Acesso em: 10 set. 2018.

MONTEIRO, Myrna Salerno. MESTRES E DOUTORES SURDOS: Sobre a Crescente Formação Especializada de Pessoas Surdas no Brasil. Revista Virtual de Cultura Surda, n. 23, mai. 2018. Disponível em: http://editora-arara-azul.com.br/site/revista_edicoes/detalhes/59. Acesso em: 10 jul. 2018.

MORAES, Violeta Porto. "Vivemos um ser desconjuntado": a produção da diferença nos discursos dos surdos acadêmicos. 2014. 65 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

POKORSKI, Juliana de Oliveira. Mãos Bilíngues na Academia: Narrativas Surdas. In: Anais do X Seminário da ANPED Sul, Florianópolis, 2014.

POKORSKI, Juliana de Oliveira. Narrativas Surdas de Percursos Acadêmicos. 2020. 310 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/218414#. Acesso em: 17 nov. 2021.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2009.

REICHERT, Inês Caroline. Tramas indígenas contemporâneas: doutores indígenas e os sentidos da autoria acadêmica indígena no Brasil. 2018. 191 f. Tese (Doutorado em Diversidade Cultural e Inclusão Social) – Universidade Feevale, 2018. DOI: https://doi.org/10.20435/tellus.v19i38.550

REZENDE, Patrícia Luiza Ferreira. Implante coclear na constituição dos sujeitos surdos. 2010. 164 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação. Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/94074. Acesso em: 2 set. 2018.

RIBEIRO, Maria Clara Maciel de Araújo. O discurso acadêmico-científico produzido por surdos: entre o fazer acadêmico e o fazer militante. 2012. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/LETR-96LNYY/tese_maria_clara_maciel.pdf?sequence=1. Acesso em: 17 nov. 2021.

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem [online]. 2007, v. 20, n. 2, p. v-vi. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001. Acesso em: 25 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001

SILVA, Vilmar. A política da diferença: educadores-intelectuais surdos em perspectivas. 2009. 184 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/106672/273852.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso: 28 set. de 2011.

SOUZA, Gabriel de. Sinais de uma autoria acadêmica surda no Brasil: as trajetórias sociais das/os primeiras/os doutoras/es surdas/os. 2018. 97 f. Monografia (Conclusão do Curso de Licenciatura em História) - Feevale, Novo Hamburgo-RS, 2018. Disponível em: https://biblioteca.feevale.br/Vinculo2/000016/000016fd.pdf. Acesso em: 11 fev. 2019.

SOUZA, Gabriel de; REICHERT, Inês Caroline. Lideranças intelectuais nos caminhos da Autoria Acadêmica Surda. Revista Espaço, Rio de Janeiro, n. 53, p. 175-196, jan.-jun. 2020.

STROBEL, Karin. Surdos: vestígios culturais não registrados na história. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/91978. Acesso em: 9 set. 2018.

STUMPF, Marianne Rossi. Aprendizagem de Escrita de Sinais pelo sistema SignWriting: Língua de Sinais no papel e no computador. 2005. 330f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/5429. Acesso em: 12 set. 2018.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1999.

WALSH, Catherine. La interculturalidad en la educación. Lima: UNICEF - Ministerio de Educación, 2005.

WALSH, Catherine. Estudios (inter)culturales en clave de-colonial. Tabula Rasa, Bogotá, n. 12, p. 209-227, jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.393

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y (de)colonialidad: Ensayos desde Abya Yala. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2012.

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales caminando y preguntando. Notas a Paulo Freire desde Abya Yala”, Entramados - Educación y Sociedad, dez. 2014.

Published

23/08/2025

How to Cite

Souza, G. de, & Reichert, I. C. (2025). Academic authorship of the Brazilian Deaf Movement: circulation of knowledge from an Intercultural Collective Project. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 21(40), 308–328. https://doi.org/10.30612/rehr.v21i40.18873