The Reverberation of the 1964 Coup on Cinema Novo: Crisis of the national-popular project and self-criticism (1964-1968)

Authors

  • Almir Basílio UFCG

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v21i40.18867

Keywords:

1964 Coup, Cinema Novo, Revista Civilização Brasileira, Brazilian cinema

Abstract

The aim of this paper is to problematize how the 1964 Coup reverberated on the filmmakers related to Cinema Novo, analyzing a time frame that embraces the first years of the Dictatorship until the establishment of AI-5. For this purpose, we investigated the bibliographical production of such filmmakers, particularly publications from Revista Civilização Brasileira, regarded according to the methodological guidelines of Tânia Regina de Luca on the use of periodicals in historical research and taking Raymond Williams's formulations concerning the application of a materialist perspective to cultural studies as a theoretical foundation. This paper starts with an exposition about the general outline of the political left in the 64 Coup scenario and then progressively particularize the artistic dimension of militancy, more specifically that relating to cinema. Through an analysis that instrumentalized concepts from different areas of knowledge to investigate the aforementioned sources, we observed that the militancy of filmmakers after the 1964 Coup was characterized by a duality between “the voice of the left-wing activist” and “the voice of the cinema professional”: on one hand, there is an emphasis on the positive contributions of Cinema Novo concerning the national cinematographic industry’s development, but, when it comes to evaluating the consequences of the dialogue with the national-popular project, with its intervention strategies on society and public mobilization, more severe criticisms were made, generally directed at the unachieved objectives of the works.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUTRAN, Arthur. As concepções de público no pensamento industrial cinematográfico. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 36, p. 84-90, ago. 2008 DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4419

BERNARDET, Jean-Claude. “Para um cinema dinâmico”. In: Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, v. I, n. 2, maio, 1965.

BERNARDET, Jean-Claude. “Brasil em tempo de cinema: ensaio sobre o cinema brasileiro de 1958 a 1966. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CZAJKA, Rodrigo. A Revista Civilização Brasileira: projeto editorial e resistência cultural (1965-1968). Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v.18, n.35, p. 95-117, fev. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782010000100007

DAHL, Gustavo. [et al]. “Vitória do Cinema Novo”. In: Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, v. I, n. 3, jul. 1965.

DREIFUSS, René Armand. A crise do populismo. In: 1964: a conquista do Estado. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 1981.

LUCA, Tânia Regina de. História nos, dos e por meio de periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Históricas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

NAPOLITANO, Marcos. A arte engajada e seus públicos (1955/1968). Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 28, p. 103-124, 2001.

NAPOLITANO, Marcos. Cultura brasileira: utopia e massificação (1950-1980). 4. ed. São Paulo: Contexto, 2014a.

NAPOLITANO, Marcos. Esquerdas, política e cultura no Brasil (1950-1970): um balanço historiográfico. Rev. Inst. Estud. Bras., São Paulo, n. 58, p. 35-50, jun. 2014b. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i58p35-50

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. 2. ed. rev. e ampliada. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

RIDENTI, Marcelo. Intelectuais e artistas brasileiros nos anos 1960/70: "entre a pena e o fuzil". Artcultura, Uberlândia, v. 9, n. 14, p. 185-195, 2007.

RIDENTI, Marcelo. Na trilha de Raymond Williams: para pensar política cultura e política no Brasil.. Sociologia & Antropologia, v. 13, n. 1, p. e220050, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2238-38752022v1315

RIDENTI, Marcelo. O fantasma da revolução brasileira. 2. ed. rev. e ampliada. São Paulo: Editora UNESP, 2010

ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

SANTOS, Nelson Pereira dos; ROCHA, Glauber; VIANY, Alex. Cinema novo: origens, ambições e perspectivas. In: Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, n. 01, 1965, pp. 185-196.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. 2 ed. Trad. Marina Appenzeller. Campinas: Papyrus, 1994.

VEIGA, Ana Maria. No Brasil: cinema, feminismos e ditadura. In: VEIGA, Ana Maria. Cineastas brasileiras em tempos de ditadura: cruzamentos, fugas, especificidades. Orientadora: Joana Maria Pedro. 2013. Tese (Doutorado em História Cultural) - UFSC, Florianópolis, 2013. p. 227-324

VIANY, Alex; ANDRADE, Joaquim Pedro de. “Crítica e autocrítica: ‘O Padre e a Moça’, Alex Viany conversa com Joaquim Pedro de Andrade”. In: Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, v. I, n. 7, maio 1966.

WILLIAMS, Raymond. Base e superestrutura na teoria cultural marxista. Revista USP, São Paulo, n.65, p. 210-224, março/maio. 2005. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i66p209-224

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Published

23/08/2025

How to Cite

Basílio, A. (2025). The Reverberation of the 1964 Coup on Cinema Novo: Crisis of the national-popular project and self-criticism (1964-1968). Revista Eletrônica História Em Reflexão, 21(40), 280–307. https://doi.org/10.30612/rehr.v21i40.18867