“For being ignorants and won't know what they doing”: The Iberian Peace School and the debate on (in)vencible ignorance at the universities of Coimbra and Évora (16th and 17th century)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v19i36.18104

Keywords:

Escola Ibérica da Paz. São Tomás de Aquino. Ignorância (in)vencível. Novo Mundo.

Abstract

The article analyzes the debate on the Thomist concept of (in)vincible ignorance among the authors of the Iberian Peace School, with emphasis on professors who worked at the Universities of Coimbra and Évora throughout the second half of the 16th century and the first years of the 17th century. A topic that has long been debated within the scope of Christian theological thought, the possibility of
ignorance about sin exempting the sinner from guilt resurfaced in the context of the relationship between Western Europe and the people of the New World, when
it became essential to examine the degree of responsibility or not of the indigenous person given their total lack of knowledge of the Christian faith, as well as assessing whether the presumed innocence of the indigenous people,
arising from an “invincible ignorance” of God, would be capable of excusing them from the “sins” committed. In this way, treatises by authors who, although not
dealing directly with the topic, contributed to the affirmation of the principle that, on the one hand, ignorance, when invincible, totally excuses sin, will be analyzed, but, on the other, when intentional or easily refutable, does not exempt the subject from guilt.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matheus Antônio da Silva Sousa, Universidade Federal de São João del-Rei

Graduando em História pela Universidade Federal de São João del-Rei

References

AQUINO, Tomás de. Suma teológica. São Paulo: Edições Loyola, 2001, vol. III.

AQUINO, Tomás de. Suma teológica. São Paulo: Edições Loyola, 2005, vol. IV.

CALAFATE, Pedro. Escola Ibérica da Paz. A consciência crítica da conquista e colonização da América. Santander: Ed. Universidad de Cantabria, 2014.

CALAFATE, Pedro. A Escola Ibérica da Paz nas Universidades de Coimbra e Évora (século XVI e XVII). Lisboa: Almedina, 2015, vols. I e II.

CISNEROS, Gerardo Lara. ¿Ignorancia invencible?: superstición e idolatría ante el Provisorato de Indios y Chinos del Arzobispado de México en el siglo XVIII. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas, 2014.

DOMINGOS, Antônio de S. Acerca da Guerra - Questão 40. In: A Escola Ibérica da Paz nas Universidades de Coimbra e Évora (século XVI). Lisboa: Almedina, 2015, vol. I.

DUVE, Thomas. La Escuela de Salamanca: ¿un caso de producción global de conocimiento? Consideraciones introductorias desde una perspective historico jurídica y de la historia del conocimiento. Max Planck Institute for European Legal History. Working Paper Series No. 2018- 02, p.1-32.

EGÍO, José Luis. La consolidación del estatuto teológico-político del pagano amerindio en los maestros' salmantinos'y sus discípulos novohispanos (1512-1593). Max Planck Institute for European Legal History. The School of Salamanca Working Paper Series 2015-01, p.3-68.

FELDMAN, Sergio Alberto. Isidoro de Sevilha e o rei Sisebuto: a conversão dos judeus no reino Visigótico. Brathair – Revista de estudos celtas e germânicos, v. 13, n. 2, 2013.

FOURNEAU, João Pedro. Theses theologicae de peccatis ignorantiae et potissimum ignorantiae juris naturae - Teses teológicas sobre os pecados da ignorância e sobretudo da ignorância do direito natural. Tratado defendido como tese por João Pedro Fourneau no Colégio do Papa Alexandre VI. Lovaina, 1683.

LAEMERS, Joroen Joseph. Invincible ignorance and the discovery of the Americas: the history of an idea from Scotus to Suárez. PhD (Doctor of Philosophy) Thesis, University of Iowa, 2011.

LOUREIRO, Sílvia Maria da Silveira. A Reconstrução da Subjetividade Coletiva dos Povos Indígenas no Direito Internacional dos Direitos Humanos: O Resgate do Pensamento da Escola Ibérica da Paz (Séculos XVI e XVII) em Prol de um novo Jus Gentium para o século XXI. Tese (Doutorado), Programa de Pós-graduação em Direito da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2015.

MOLINA, Luís. Da Fé: Se os infiéis devem ser forçados a abraçar a fé. In: A Escola Ibérica da Paz nas Universidades de Coimbra e Évora (século XVI). Lisboa: Almedina, 2015, vol. I

PÉREZ, Fernando. Sobre a Matéria da Guerra (1588). In: A Escola Ibérica da Paz nas Universidades de Coimbra e Évora (século XVI). Lisboa: Almedina, 2015, vol. I.

REBELO, Fernão. Sobre as Obrigações da Justiça, Religião e Caridade (1608). In: A Escola Ibérica da Paz nas Universidades de Coimbra e Évora (século XVI e XVII). Lisboa: Almedina, 2015, vol. II.

RESENDE, Maria Leônia Chaves de. “Da ignorância e da rusticidade”: os indígenas e a Inquisição na América portuguesa (séculos XVI-XIX) In: DOMINGUES, Ângela; RESENDE, Maria Leônia Chaves de.; CARDIM, Pedro. Os Indígenas e as Justiças no Mundo Ibero-Americano (Sécs. XVI-XIX). Lisboa: Centro de História da Universidade de Lisboa CHAM - Centro de Humanidades (NOVA FCSH-UAc), UFSJ, 2019.

SANTOS, Pedro Ricardo da Silva. Sobre o direito de guerra. Estudo introdutório e tradução comentada da Relectio de iure belli de Francisco de Vitória. Dissertação de Mestrado em Estudos Clássicos. Instituto de Estudos Clássicos da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Coimbra, 2016.

SIMÕES, Pedro. Notas sobre a matéria da guerra (1575). In: A Escola Ibérica da Paz nas Universidades de Coimbra e Évora (século XVI). Lisboa: Almedina, 2015, vol. I.

SIMONI, Carolina Bassi. A Escola Ibérica da Paz e o conceito de “Guerra Justa”. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação em História), Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal de São João del-Rei. São João del-Rei, 2021.

TOSTE, Marco. Invincible Ignorance and the Americas: Why and How the Salamancan Theologians Made Use of a Medieval Notion. Rechtsgeschichte-Legal History, n. 26, p. 284-297, 2018.

VITÓRIA, Francisco de. Relectiones: sobre os índios e sobre o poder civil. Organização e apresentação de José Carlos Brandi Aleixo. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2016.

Published

12/09/2024

How to Cite

Sousa, M. A. da S. (2024). “For being ignorants and won’t know what they doing”: The Iberian Peace School and the debate on (in)vencible ignorance at the universities of Coimbra and Évora (16th and 17th century). Revista Eletrônica História Em Reflexão, 19(36), 126–152. https://doi.org/10.30612/rehr.v19i36.18104