Reflections on pedagogical practice aligned with the use of digital technologies in history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v19i37.17646

Keywords:

Práticas pedagógicas, Tecnologias digitais, Ensino de História, Formação docente em História

Abstract

In this article, our aim is to discuss some necessary and urgent questions about the pedagogical practices and digital technologies in the teaching History in actuality. For this, we rescue some aspects such as teaching training, the criticism in the use of technological questions and the connection between pedagogical practices and technological questions. The methodology used was
the bibliographical research, including some authors who present your reflections on the themes discussed. As a results, we observe that the reflection on this question should be concentrated in the History teaching training in actuality, when should be discussed these questions in order to an actualized formation of professors. As a conclusion, we highlight the necessity of the History teacher to reflect constantly on your practices including the technological questions, in order to promote, then, a scholar citizen formation more significant, consciousness, and contemporary discussions. 

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Author Biographies

Luciano José Vianna, Universidade de Pernambuco/campus Petrolina

Doutor em Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana pela Universitat Autònoma de Barcelona. Atualmente é professor adjunto do Colegiado de História da Universidade de Pernambuco/campus Petrolina e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) - Nível mestrado, modalidade profissional, da Universidade de Pernambuco, campus Petrolina, localizada no município de Petrolina, no Estado de Pernambuco, Brasil. Coordenador do Spatio Serti – Grupo de Estudos e Pesquisa em Medievalística.

Italúzia Pereira de Castro Santos, Universidade de Pernambuco/campus Petrolina

Mestra em Educação pela Universidade de Pernambuco (UPE), campus Petrolina, PE, Brasil. Licenciada em História também pela Universidade de Pernambuco (UPE), campus Petrolina, PE, Brasil. Docente na Rede Estadual de Ensino, em Juazeiro, BA, Brasil. Integrante do Statio Serti - Grupo de Estudos e Pesquisa em Medievalística coordenado pelo Prof. Dr. Luciano José Vianna (UPE/campus Petrolina).

Ricardo Kenji Shiosaki, Universidade de Pernambuco/campus Petrolina

Doutor em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atualmente é professor Adjunto da Universidade de Pernambuco - UPE (campus Petrolina) e Professor Permanente no Programa de Pós-Graduação Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) - Nível mestrado, modalidade profissional, da Universidade de Pernambuco, campus Petrolina, localizada no município de Petrolina, no Estado de Pernambuco, Brasil.

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Published

31/10/2024

How to Cite

Vianna, L. J., Santos, I. P. de C., & Shiosaki, R. K. (2024). Reflections on pedagogical practice aligned with the use of digital technologies in history teaching. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 19(37), 152–178. https://doi.org/10.30612/rehr.v19i37.17646