The history of mis-education of black brazilians: between the school, the state and civil society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v19i36.17560

Keywords:

Mis-education, Racism, Brazilian history

Abstract

The aim of this study is to relate the mis-education of black people in Brazil to the dynamics between schools, the state and civil society in Brazilian history. Carter G. Woodson (1875-1950), a black educator from the United States, proposed the concept of black mis-education to expose the various processes of exclusion suffered by the black population in his country's educational system. In light of this idea of mis-education, this paper analyzes the processes of exclusion of black subjects throughout Brazilian history, based on the relationship between school, state and civil society. The mis-education of black people is organized in Brazil based on the structuralization of racism as an instrument of social-historical domination. In this sense, Brazilian schools have historically been instrumentalized to exclude the black population and thus perpetuate the organization of a racist state and curb the effective organization of a full and inclusive civil society. This process of educational exclusion of the black population can be observed from the relationships between schools, the state and civil society at different moments in Brazilian history: the colony; the empire; the First Republic; the Estado Novo; the military dictatorship; democratization and the present day. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danniel Leão de Oliveira, Universidade Estadual de Feira de Santana

Mestrando do programa de pós-graduação em educação da Universidade Estadual de Feira de Santana

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado. Rio de janeiro: Graal, 1985.

BOTELHO, André; FERREIRA, Gabriela Nunes. Estado e sociedade no Brasil: um encontro adiado com a democracia. In: Estudos Avançados. São Paulo. São Paulo: v. 36 (105), p. 43-63, 2022.

COUTINHO, Carlos Nelson. O estado brasileiro: gênese, crise, alternativas. In: Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2006, p. 173-201

CRUZ, Dos Santos, Mariléia. Uma abordagem sobre a história da educação dos negros. In: História da Educação do Negro e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005. p. 21-35

DIAS, Lucimar Rosa . Quantos passos já foram dados? A questão de raça nas leis educacionais – da LDB de 1961 à Lei 10.639 de 2003. In: História da Educação do Negro e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005. p. 49-62

DU BOIS, William Edward Burghardt. As almas do povo negro. São Paulo: Veneta, 2021.

FANON, Frantz. Por uma revolução africana. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2021.

GARCIA, Renísia Cristina. Identidade fragmentada: um estudo sobre a história do negro na educação brasileira: 1993-2005. Brasileira: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007.

KING, Lagarrett & DAVIS, C. & BROWN, Anthony.. African American history, race and textbooks: An examination of the works of Harold O. Rugg and Carter G. Woodson. Journal of Social Studies Research. 36. 359-386, 2012.

NERES, Geraldo Magella. Gramsci e o Moderno Príncipe: a teoria do partido nos cadernos do cárcere. São Paulo: Coleção PROPG Digital (UNESP), 2012.

PEREIRA, Maurício. Racismo na educação: estratégia do Estado e uma possibilidade de superação. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

SILVA, Geraldo; ARAÚJO, Márcia. Da interdição escolar às ações educacionais de sucesso: escolas dos movimentos negros e escolas profissionais, técnicas e tecnológica. In: História da Educação do Negro e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005. p. 65-78

WOODSON, Carter Godwin. A deseducação do negro-Com prefácio de Emicida. São Paulo: Edipro, 2021.

Published

12/09/2024

How to Cite

Oliveira, D. L. de. (2024). The history of mis-education of black brazilians: between the school, the state and civil society. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 19(36), 1–21. https://doi.org/10.30612/rehr.v19i36.17560