Clio HD portal: experiences in building a database for the digital preservation of the past

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v19i37.17535

Keywords:

Digital History, Digital Collection, Digital Sources, History Education, Cyberspace

Abstract

This text aims to present the theoretical and methodological foundations that underlie the project titled 'Portal Clio HD - Digital Collection of Historical Sources and Objects for Teaching and Research in History,' and to outline the set of already cataloged data. It is an initiative grounded in the principles of Digital History, with the purpose of dynamically and permanently establishing a collection of exclusively digital historical sources, addressing various thematic axes, and making them available for public consultation. More specifically, the proposal of Portal Clio HD is to safeguard documents of exclusively digital origin, such as online press publications and narratives disseminated on blogs and social media platforms like Facebook, X, Instagram, and YouTube. The temporal scope of data collection began in 2019 and has no established endpoint. Currently, source collection focuses on the following thematic axes: human rights, historical and scientific denialism, education, and contemporary conflicts. The portal also provides various dossiers, articles, and books resulting from the intersection of history and digital technologies. In summary, the project aims to contribute to the development of historical research and history education, as well as to the training of teacher-researchers committed to the diverse issues that characterize contemporaneity and demand historical analysis and interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilian Junior Bonete, Universidade Federal de Pelotas

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) na linha de pesquisa "Ensino de História, Memória e Patrimônio". Mestre em História Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEl), na linha de pesquisa História e Ensino. Graduado em História pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO) com trabalho de conclusão de curso na área de Ensino de História.
Atua como docente no Ensino Superior; Ensino Médio e Ensino Fundamental, na cidade de Guarapuava, PR.

Maria Portilho Bagesteiro, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Graduada no curso de Licenciatura em História (UFPel), Mestranda em História e integrante do grupo de pesquisa HEDUCA - História e Educação: textos, escritas e leituras (CNPQ) coordenado pela Profa. Dra. Lisiane Sias Manke, integrante do projeto "Portal Clio HD - Acervo de Fontes e Objetos Digitais para o Ensino e a Pesquisa em História" coordenado pelo Prof. Dr. Wilian Junior Bonete e integrante do projeto de pesquisa "A construção do campo investigativo da Didática da História no Brasil: recepções, produções e abordagens". Possui interesse de pesquisa em temas relativos ao Ensino de História, História Digital, Usos do Passado e Negacionismos Históricos.

References

BARROS, José D’Assunção (org,). História Digital: a historiografia diante dos recursos e demandas de um novo tempo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.

BLOC, Marc. Apologia da História ou o ofício do historiador. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

BRIER, Steve. Historiadores e hipertexto: é mais do que uma moda? In: ROSENZWEIG, Roy. Clio Conectada: o futuro do passado na era digital. Editora Autêntica, 2022, p. 169-177.

CHANG, Fábio. Internet, fontes digitais e pesquisa histórica. In: BARROS, José d'Assunção (Org.). História Digital: a historiografia diante dos recursos e demandas de um novo tempo. Editora Vozes, 2022, p. 101-119.

CHARTIER, Roger. Novas tecnologias e a história da cultura escrita. Obra, leitura, memória e apagamento. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, São Paulo, v.35, n.71, p.17-29, 2017. DOI: https://doi.org/10.34112/2317-0972a2017v35n71p17-29

COEHN, Daniel. Coletar história online. In: ROZENWEIG, Roy. Clio Conectada: futuro do passado na era digital. (org.). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022, p.225-264.

CORREA, Luiz Otávio; ALMEIDA, Juniele Rabêlo. Rádio e ensino de História: práticas de história pública com audiografias coletivas. In: FERREIRA, Rodrigo de Almeida; HERMETO, Miriam. História Pública e Ensino de História (orgs.) São Paulo: Letra e Voz, 2021, p.69-90.

FRIGO, Denise. O legado digital na pesquisa histórica: reflexões sobre fontes digitais. AEDOS, v.13, n.30, p.42-53, jan-jun, 2022.

GALLINI, Stefania; NOIRET, Serge. La historia digital en la era del Web 2.0:

introducción al dossier Historia digital. Historia Critica, Bogotá, n. 43, p. 16-37, 2011. Disponível em: https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/hiscrit/article/view/4227.

GONTIJO, Rebeca. Cultura histórica. In: OLIVEIRA, M.D.de; FERREIRA, M. de M. Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV, 2019, p.66-71.

LACERDA, Danielle Christine Othon. Transformação digital e História: pensar no passado com tecnologias do presente. In: BARROS, José d'Assunção (Org.). História Digital: a historiografia diante dos recursos e demandas de um novo tempo. Editora Vozes, 2022, p. 253-280.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MAYNARD,Dilton Cândido Santos. Passado eletrônico: notas sobre história digital. Acervo, Rio de Janeiro, v. 29, n. 2, p. 103-116, jul./dez. 2016.

MILLIGAN, Ian. The transformation of historical reserach in the digital age. Cambridge: Cambridge Press University, 2022.

OWENS, Trevor. Digital Sources & Digital Archives: The Evidentiary Basis of Digital History. Disponível em: https://osf.io/preprints/socarxiv/t5rdy/.

PRADO, Giliard da Silva. Tempo & Argumento, Florianópolis, v. 13, n. 34, set./dez. 2021, p.1-35. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180313342021e0201

ROZENWEIG, Roy. Clio Conectada: futuro do passado na era digital. (org.). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.

SZLACHTA JUNIOR, Arnaldo Martin; RAMOS, Márcia Elisa Teté. Narrativas históricas na tecnosfera: a responsabilidade de ensinar história através da internet. In: RODRIGUES JUNIOR, O.; FRONZA, M. Ensino de História e Internet: aprendizagens conectadas. São Paulo: Paruna Editora, 2021, p.13-35.

Published

31/10/2024

How to Cite

Bonete, W. J., & Bagesteiro, M. P. (2024). Clio HD portal: experiences in building a database for the digital preservation of the past. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 19(37), 127–151. https://doi.org/10.30612/rehr.v19i37.17535