Decolonial epistemological horizon: historic reparation through the 2019 parade of Estação Primeira de Mangueira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v19i36.17100

Keywords:

Eurocentrism; Decoloniality; Samba schools; Narrative; Parade; Hose.

Abstract

The objective of the article becomes to highlight a new epistemology of knowledge as the guiding thread of the creative process of the samba school parade in 2019 at Estação Primeira de Mangueira. Historically, knowledge structured from a bias of westernized thinking was intertwined in Brazilian cultural manifestations such as the carnival phenomenon. The narrative that the samba school parades portrayed in their presentation, reinforced the myths and misconceptions that the Eurocentric historiography systematized for many years, relativizing and softening problematic historical episodes, such as the invasion and consequently the colonization, slavery and genocide of the real owners of these lands, the original peoples. In order to rethink and rewrite traditional Brazilian historiography, the decolonial movement emerges as an epistemological rupture in order to highlight the existence and resistance of blacks and indigenous peoples in the past and present. In the parade "Historias para ninar gente grande" at Estaçao Primeira de Mangueira, the decolonial episteme is incorporated into the parade, carrying out a historical reparation towards indigenous peoples, blacks and other social groups who were victims of colonization and coloniality, becoming in this parade the true heroes and protagonists of the history of Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabella Nunes Mello, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduada em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

References

ADICHIE, Chimamanda. The danger of a single story. New York, NY: TEDGlobal, 2009.

AZEVEDO DE PAULO, Helena Almeida; MELLO, Isabella Nunes. Sobre a Dança da Educação: Um ensaio sobre contribuições indígenas para uma educação não-indígena. ABATIRÁ - REVISTA DE CIÊNCIAS HUMANAS E LINGUAGENS Universidade do Estado da Bahia – UNEB.

CUNHA, Manuela Carneiro. Índios no Brasil: história, direitos e cidadania. Editora Companhia das Letras, 2005.

DOS SANTOS ANTAN, Leonardo. “Exaltando o negro pro mundo inteiro cantar”: inovações e influências da “Revolução Salgueirense” nos desfiles das escolas de samba entre 1959 e 1963. Policromias-Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, v. 5, n. 4, p. 197-233.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro, RJ: Editora Civilização Brasileira. 1968.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da Sociedade. Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: 1999, p.3-75.

KAYAPO, Edson. BRITO, Tamires. A pluralidade étnico cultural indígena no Brasil: o que a escola tem a ver com isso? Caiacó, v.15, n.35, p.38-68, jul.| dez. 2014. Dossiê Histórias Indígenas.

MELLO, Isabella Nunes; REIS, Mateus Fávaro. Tecendo um colar de horizontes epistemológicos: O protagonismo de Ailton Krenak e Davi Kopenawa para a escrita de histórias plurais. ABATIRÁ - REVISTA DE CIÊNCIAS HUMANAS E LINGUAGENS Universidade do Estado da Bahia - UNEB

MELLO, Isabella Nunes. Cosmo-percepção. HH Magazine, 2020. Disponível em: https://hhmagazine.com.br/cosmo-percepcao/. Acesso em: 6 de fev. 2023.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência Epistêmica: A opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, 2008.

MUSSA, Alberto; SIMAS, Luiz Antônio. Samba de enredo: história e arte. Rio de Janeiro, 2010.

NETO, Lira. Uma história do samba. v.1 (As origens). São Paulo: Companhia das Letras, 2017

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: Buenos Aires: Clacso, 2005, p. 117-142.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Nem preto nem branco, muito pelo contrário. Companhia das Letras, 2009.

VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1995

VIEIRA, Leandro. História para ninar gente grande. In: Livro Abre-alas 2019: segunda-feira. Rio de Janeiro: 2019. p. 307-389. Disponível em: Acesso em: 20 fev. 2023.

Published

12/09/2024

How to Cite

Mello, I. N. (2024). Decolonial epistemological horizon: historic reparation through the 2019 parade of Estação Primeira de Mangueira. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 19(36), 113–125. https://doi.org/10.30612/rehr.v19i36.17100