The question of gender and the actions of UFTM's PIBID-History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12329

Keywords:

Gender. PIBID. Story. Education.

Abstract

This  article  proposes  to  present  a  discussion  about  intervention  projects related to gender issues, interspersed by the debates about race and racism, which were developed  in  the  Institutional  Scholarship  Program  for  Initiation  to  Teaching  (PIBID), subproject of History, at the University Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). The actions took place with different groups of scholarship holders and students, in aperiod between 2017  and  2019.  The  projects  were  applied  in  basic  education  schools  in  the  city  of Uberaba-MG, focusing on the training of future teachers-historians (at). They occurred concurrently with intense confrontations related to gender work in municipal schools in Uberaba.  From  an  interdisciplinary  perspective  and  the  understanding  that  teachers should be trained by learning to make the correlation between theory and practice, the concept of gender can be worked on and the prejudices and inaccuracies on the subject ended up serving as catalysts for greater participation of those involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilana Peliciari Rocha, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Doutora em história econômica pela USP. Professora Adjunta do curso de licenciatura em História da UFTM. Uberaba, Minas Gerais, Brasil. Email: ilana.peliciari@uftm.edu.br

Marcelo de Souza Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Doutor em História Social pela UFRJ. Professor Adjunto do curso de licenciatura em História da UFTM. Uberaba, Minas Gerais, Brasil. Email: marcelo.silva@uftm.edu.br

End. Postal: Rua Afonso Rato, 265 ap 1304 - 38060040 - Uberaba - MG

Tel: 34 99817 1636

References

BRASIL Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: temas transversais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998.

CASTRO, Ana Laura da Silva. Gênero e Educação: uma análise histórica do processo de aprovação da Emenda n. 83/2015 à Lei Orgânica do Município de Uberaba-MG. Uberaba: UFTM, 2019 (TCC - curso de História).

CRENSHAW, K. W. A Intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. In: Cruzamento: raça e gênero. Brasília: Unifem, 2004. Disponível em: http://acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/09/Kimberle-Crenshaw.pdf - Acesso 14/06/2020.

FERREIRA, Camila Camargo; AGUIAR, Márcio Mucedula. “Ideologia de gênero”: pânicos morais, silêncios tagarelas e a (re)produção de normas binárias de gênero. Revista Ñanduty, v. 6, n. 8, p. 114-143, set. 2018. DOI: https://doi.org/10.30612/nty.v6i8.8838 Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/nanduty/article/view/8838/4641. Acesso em: 09 jun. 2020.

FONSECA, Selva G. Didática e Prática de Ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. 8ª. ed. Campinas: Papirus, 2009.

GOMES, Nilma Lino. Desigualdades e diversidade na educação. Educ. Soc., Campinas , v. 33, n. 120, p. 687-693, set. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000300002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302012000300002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 jun. 2020.

LEWIS, Liana. SCOTT, Parry, QUADROS, Marion Teodósio de. Diversidade, Diferença desigualdade e educação. In: _____. (orgs). Gênero, diversidade e desigualdades na educação: interpretações e reflexões para a formação docente. Recife: Publicações Especiais do Programa de Pós-graduação em Antropologia/FAGES, Ed. UFPE, 2009.

LIMA, Aline Cristina da Silva. AZEVEDO, Crislane Barbosa. A interdisciplinaridade no Brasil e o ensino de História: um diálogo possível. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 2, n. 3, jul./dez. 2013.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à Educação do Futuro. 8ª. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2003.

NETO, José Alves de Freitas. A transversalidade e a renovação no ensino de História. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2016

PENNA, Fernando de Araújo; FERREIRA, Rodrigo de Almeida. O trabalho intelectual do professor de história e a construção da educação democrática: práticas de história pública frente à base nacional comum curricular e ao escola sem partido. In: MENESES, Sonia; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de (org.). História pública em debate: Patrimônio, educação e mediações do passado. São Paulo: Letra e Voz, 2018. p. 109-127

PINSKY, C. B. Gênero. PINSKY, C. B. (org.). Novos temas nas aulas de História. São Paulo: Contexto, 2015.

ROCHA, I. P. SILVA, M. de S. PIBID História na UFTM: velhos e novos desafios na formação docente. BUENO, A. CAMPOS, C. E. CREMA, E. NETO, J. M. de S. In: Aprendendo História: Experiências. União da Vitória: Edições Especiais Sobre Ontens, 2019, pp. 160-164.

ROSA, Vanessa Peres. A Igualdade de Gênero sob a perspectiva de professore/as dos anos iniciais do ensino fundamental em três escolas da rede municipal de ensino de Uberaba-MG. Porto: ESE Politécnico do Porto, 2017 (Dissertação de Mestrado). Disponível em: https://recipp.ipp.pt/bitstream/10400.22/10718/1/DM_VanessaRosa_2017.pdf - Acesso em: 09/06/2020).

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.20, n.2, p. 71-99, jul./dez. 1995

SILVA, M. de S. COSTA, R. de F. OLIVEIRA, T. F. B. N de. Teoria e prática na formação de professores de História na UFTM: considerações sobre a contribuição do PIBID. In: FREIRE, D. de J. VIEIRA, R. F. HALLEY, T. (orgs). Formação inicial e continuada no contexto do PIBID-UFTM. São Paulo: Oitava Rima. Uberaba: UFTM, 2018, pp. 47-63.

Published

01/06/2020

How to Cite

Rocha, I. P., & Silva, M. de S. (2020). The question of gender and the actions of UFTM’s PIBID-History. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 14(27), 80–101. https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12329