The geographical education in the relationship between cinema and environmental issue

Authors

  • Thiago Albano de Sousa Pimenta Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.30612/el.v8i15.6638

Keywords:

Geography, Teaching, Environmental Issues, Cinema, Thought.

Abstract

This work is about an exercise of re - reading our dissertation work "Image and Geographical Language: The Environmental Question in the Current Cinema" seeking to create aspects that allow us to think about the teaching of Geography. Thinking about the environmental issue in Geography teaching is to reflect on how we can create strategies so that there is indeed space for thinking and creativity in the classroom, which enhances geographies and ecologies of daily life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Albano de Sousa Pimenta, Universidade Federal da Grande Dourados

Professor da rede estadual do Mato Grosso do Sul e doutorando em Geografia

References

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia, vol. 5. São Paulo, ed. 34, 1997.

______. O que é filosofi a? Rio de Janeiro: ed. 34, 1992.

GALLO, Sílvio; FIGUEIREDO Gláucia Maria. Entre maioridade e menoridade: as regiões de fronteira no cotidiano escolar. APRENDER - Cad. de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista, Ano IX, n. 14, pp. 25-51, 2015.

______. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GODOY, Ana. A menor das ecologias. São Paulo: Edusp, 2008.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Campinas: Ed. Papirus, 1990.

PIMENTA, Thiago A. de S. Imagem e Linguagem Geográfica: A Questão Ambiental no Cinema Atual. Dourados: UFGD, 2014.

SALVIA, A. L. Introdução ao estudo dos regimes de imagens nos livros cinema de Gilles Deleuze. Dissertação, Campinas: UNICAMP, 2006.

SANTOS, Douglas. A Geograficidade da Escola e o Ensino de Geografia. Revista Tamoios, São Gonçalo, ano 10, n. 1, pp. 17-29, 2014.

Published

2017-08-08

How to Cite

Pimenta, T. A. de S. (2017). The geographical education in the relationship between cinema and environmental issue. ENTRE-LUGAR, 8(15), 66–77. https://doi.org/10.30612/el.v8i15.6638

Issue

Section

Articles