Fluidity and territorial porosity: road passenger transport as a vector of south american integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rel.v16i31.19407

Keywords:

South America, Transport and networks, Integration, Territory

Abstract

The union between territory and regulation provides a reflection on territorial fluidity and porosity, an enlightening conceptual pair for the analysis of circulation, which is configured as a relatively autonomous segment within the general production process. In South America, there is a myriad of attributes that makes it complex the understanding about the multiple dynamics of international circulation in this continental portion complex. Given these assumptions, this article discusses territorial fluidity and porosity based on the analysis of international road passenger transport. This standardized public service is a vector for the integration of the South American territory, as it connects several urban centers between countries through the use of the road network that hosts international flows. To this end, it is necessary to observe the infrastructure elements of the road movement system, the normative aspects that govern the international circulation, the configuration of international road lines operated by several companies of varying sizes and organizational levels, and also the structuring of circulation axes.

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Author Biographies

Mónica Arroyo, Universidade de São Paulo (USP)

Possui graduação em Geografia pela Universidad de Buenos Aires / Facultad de Filosofía y Letras (1981), mestrado em Integração da América Latina pela Universidade de São Paulo / PROLAM - Programa de Pós-graduação em Integração da América Latina (1997) e doutorado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo / Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (2001). Atualmente é Professora no Departamento de Geografia e no Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana da Universidade de São Paulo, do qual foi coordenadora de 2009 a 2011. Atua como professora visitante no curso de Doctorado e Maestría en Políticas Ambientales y Territoriales da Universidad de Buenos Aires. Foi membro do Comitê de Arquitetura, Demografia, Geografia e Turismo e Planejamento Urbano e Regional, no Comitê Assessor de Ciências Sociais e Aplicadas (CA-SA) do CNPq, de 2017 a 2020. Foi membro da Comissão de Avaliação de Pós-Graduação na área de Geografia da Capes, de 2011 a 2013 e de 2016 a 2017. Tem experiência em área de Geografia Humana, com ênfase em Geografia Econômica e Regional, atuando principalmente nos seguintes temas: globalização, regionalização, América Latina, usos do território, desigualdades socioespaciais.

Bruno Candido dos Santos, Universidade de São Paulo (USP)

Doutor e mestre em Geografia Humana pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP) e pesquisador do Laboratório de Geografia Política e Planejamento Territorial e Ambiental (LABOPLAN/USP). Bacharel e licenciado em Geografia pela Universidade de São Paulo (USP). Membro do Grupo de Estudos sobre Transporte Urbano-Regional (GETUR) e do Grupo Rede Mobilidade Periferias (REDEMOPES) (UNIFESP).Tem experiência em Geografia, com ênfase em Geografia Econômica, Geografia Urbana e Geografia dos Transportes. Atua nos seguintes temas: transporte coletivo rodoviário de passageiros, circulação regional, rede urbana e rede rodoviária, oligopolização, cidades médias e dinâmicas urbano-regionais.

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Published

2024-12-31

How to Cite

Arroyo, M., & Santos, B. C. dos. (2024). Fluidity and territorial porosity: road passenger transport as a vector of south american integration. ENTRE-LUGAR, 16(31), 37–61. https://doi.org/10.30612/rel.v16i31.19407

Issue

Section

Articles