Space and memory: landscapes and perspectives in the documentary The Pearl Button

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rel.v16i31.18259

Keywords:

Landscape, Space, Memory, Scene, Guzmán

Abstract

This article studies and interprets the scenic and historical space of the documentary The Pearl Button, by Chilean Patricio Guzmán, released in 2015. The essayistic form, typical of Guzmán's perspective, constructs the film's scene as a space in the scene, through the filmed space and the historical events evoked in the narration and the memory. In the scene, a new space is created, a space-landscape-scene, as an overlap between the materialities of the filmed environments and the actions of the filmed subjects and the major events from various time strata in Chile's history. Through elements often trained and framed in the field of a “natural science”, such as the ocean, the desert and the mountain range, Patrício Guzmán constructs historiographic narrative threads, spatial plots that constitutes the contemporary experience.

Downloads

Author Biography

Helena Augusta da Silva Gomes, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Graduada em geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2012), mestrado (2016) e doutorado (2023) pelo Programa de Pós-graduação em Geografia do Instituto de Geociências da mesma Universidade. Tenho interesse pelo campo da geografia humana em suas interlocuções com outras áreas das humanidades (antropologia, história e filosofia), pelo diálogo entre saberes e pelos intercâmbios entre linguagens que integram os campos do conhecimento e as disciplinas cientificas. Atualmente  docente no curso de geografia da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhnhoa e Mucuri.

References

ADORNO, Theodor. O ensaio como forma. In: Notas de Literatura I. São Paulo: Duas Cidades/Ed. 34, 2003. p. 15-45.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os pensadores). p. 181-354.

____________________. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. — 3ª ed. — São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

BARROS, José D’Assunção. Memória e história: uma discussão conceitual. Tempos Históricos • volume 15 • 1º semestre de 2011 • p. 317-343

BESSE, Jean-Marc. O gosto do mundo: exercícios de paisagem. Rio de janeiro: EdUERJ, 2014.

CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. KKYM: Lisboa, 2012.

________________________. Diante da imagem: questão colocada aos fins de uma história da arte. São Paulo: Editora 34, 2013.

HISSA, Cássio Eduardo Viana. Território de diálogos possíveis. In: RIBEIRO, Maria Teresa Franco; MILANI, Carlos Roberto Sanchez (Org.). Compreendendo a complexidade socioespacial contemporânea. O território como categoria de diálogo interdisciplinar. Salvador: EDUFBA, 2009. P. 34-82. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523209322.0003

MACHADO, Arlindo. O filme-ensaio. Trabalho apresentado no Núcleo de Comunicação Audiovisual, XXVI Congresso Anual em Ciência da Comunicação, Belo Horizonte/MG, 02 a 06 de setembro de 2003. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/1868450877361748090053890711836232551.pdf. Acesso em: 03/02/2023.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço. Técnica e Tempo. Razão e Emoção. Editora Hucited. São Paulo: 1997. 2ª edição.

Published

2024-12-31

How to Cite

Gomes, H. A. da S. (2024). Space and memory: landscapes and perspectives in the documentary The Pearl Button. ENTRE-LUGAR, 16(31), 84–98. https://doi.org/10.30612/rel.v16i31.18259

Issue

Section

Articles