The teaching of Geography in Rural Schools in Dourados (MS), the teacher’s view of Geography, discourse and practice
DOI:
https://doi.org/10.30612/rel.v13i25.14805Keywords:
Geography Teachers – School in rural área, Discourse, Theory and PracticeAbstract
This article is part of the research of our master's dissertation, completed in 2021, which analyzed the so-called Escolas do Campo, in Dourados, in the state of Mato Grosso do Sul (from 2012 to 2019) and the teaching of geography within these schools. In this article, we seek to present the analyzes that we have developed on this educational policy, built in the Lula governments (2003-2006, 2007-2010) and implemented in the Dilma Roussef government (2011-2014). Such analysis were built from the discourses and practices of geography teachers, with reference to bureaucratic and pedagogical aspects, which implies understanding the role of geography teaching, as a school subject, but, above all, its role in schools in rural area, created, in theory, to be differentiated. This condition, as we have seen, is still under construction and in dispute with the interests of agribusiness, which arise due to bureaucratic forces and the difficult working conditions of teachers, but also, due to the lack of autonomy of these teachers, over their own educational work, and non-understanding of geography teachers about the meaning of this educational modality.
Downloads
References
ABREU, Silvana de. Uma análise da noção de espaço e sociedade do professor de Geografia de 1º grau: formação, discurso e prática. Campo Grande: UFMS,1983. (Dissertação de mestrado).
ALMEIDA, C. S. O Ensino da Geografia na Educação do/no Campo: Teorias e Práticas. Monografia apresentada no Curso de Geografia – UFGD (2017) para obtenção do grau de licenciatura em Geografia.
CAMACHO, Rodrigo Simão. A Geografia no contexto da Educação do campo: Construindo o conhecimento geográfico com os movimentos camponeses. Revista
Percurso – NEMO, Maringá, v. 3, n. 2, 2011.
COSTA, Cláudia Lúcia da, e SANTOS, Rosselvelt José dos. Ensino de Geografia no Campo: A importância do lugar no processo de ensino – Aprendizagem. In: X ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO EM GEOGRAFIA – ENPEG, 2009, Porto Alegre, Rio Grande do Sul: Liber, 2009.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 2011.
SANDES, André Barreto e COSTA, João Marcio Resende. Ensino da Geografia em escolas do campo. In: I SIMPÓSIO DE GEOGRAFIA AGRÁRIA E XI SEMANA DE GEOGRAFIA DA UESB, 2013, Vitória da Conquista. Bahia: Liber, 2013.
VESENTINI, José Willian. Para uma geografia crítica na escola. São Paulo: Ática, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).