Senses and meanings of being a woman, black, poor and illiterate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/frh.v22i39.12572

Keywords:

Gender. Breed. Women. Schooling.

Abstract

This is an article that seeks to bring reports from the subject women of Youth and Adult Education (EJA), from a literacy class. The reports were collected in 2019 and are part of the records of the activities of the teacher of that class. EJA is characterized by the strong presence of women, especially in this class, they were women, black, poor and from the Northeast of Brazil. The reports brought contextualize processes of discrimination and prejudice, resulting from a sexist, sexist, racist and misogynist culture. Content analysis is used as a methodological procedure, supported theoretically by Arroyo (2003, 2005 and 2010), Louro (1997), Munanga (1988, 2004 and 2006), Scott (1995) and Poggio (2012). The identity constituent processes related to issues of gender, race, ethnicity, social class and schooling were incorporated into the debate, aiming to understand the relationships experienced by the subjects of EJA, based on the intersecting speeches of gender, race, ethnicity, social class and schooling. Such a debate has the purpose of consolidating the voices of women from EJA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Pedagogias em Movimento - o que temos a aprender dos Movimentos Sociais? Currículo sem Fronteiras, v.3, n.1, Jan/Jun , 2003, p. 28-49.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro; GOMES, Nilma Lino (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação e Sociedade, v.31, nº 113. Campinas, 2010.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BUTLER, Judith. Problema de Gênero: feminismos e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CRENSHAW, Kimberle. Documento para encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista de Estudos Feministas - REF. v. 10, nº 1, 2002, p. 171-188.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. Brasília: Líber Livro, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Educação de Jovens e Adultos e questão racial: algumas reflexões iniciais. In: SOARES, Leôncio, et al (Orgs.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 87-104.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Mensal de Emprego. Presidência da República, PME. Setembro, Brasília, 2007.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Manual do recenseador. Censo 2010. Publicado 2014. Presidência da República, Brasília, 2010.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. São Paulo: Ática, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. São Paulo: Ática, 1988.

MUNANGA, Kabengele. A difícil tarefa de definir quem é negro no Brasil. Estudos avançados [online]. v. 18, n. 50, p. 51-66, 2004.

MUNANGA, Kabengele. Apresentação. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o Racismo na escola. 2ª edição revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005, p. 15-20.

PASSOS, Joana Célia dos. As desigualdades educacionais, a população negra e a Educação de Jovens e Adultos. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes (Org.). Educação de jovens e adultos, diversidade e o mundo do trabalho. Ijuí: Ed. Unijuí, 2012, p. 103-160.

PETRUCCELLI, José. Luís. A cor denominada. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2000.

POGGIO, Inês Soares Nunes. A construção das relações de gênero. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes (Org.). Educação de jovens e adultos, diversidade e o mundo do trabalho. Ijuí: Ed. Unijuí, 2012, p. 88-101.

SAFFIOTI, Heleieth. A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. São Paulo. Expressão Popular, 2013.

SAFFIOTI, Heleieth. O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, p. 71-100, 1995.

VALLE, Ione Ribeiro. Da “identidade vocacional” a “identidade profissional”: a constituição de um corpo docente unificado. Perspectiva, v. 20, n. especial, Florianópolis, p. 209- 230, 2002.

TONELI, Maria Juracy Filgueiras. Sexualidade, gênero e gerações: continuando o debate. In JACÓ-VILELA, AM., SATO, L. (Org.). Diálogos em psicologia social. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2012, p. 147-167. Disponível em: http://books.scielo.org/id/vfgfh/pdf/jaco-9788579820601-12.pdf. Acesso em: 26 mai. 2020.

Published

2020-04-06

How to Cite

Vigano, S. de M. M. (2020). Senses and meanings of being a woman, black, poor and illiterate. Fronteiras, 22(39), 107–123. https://doi.org/10.30612/frh.v22i39.12572

Issue

Section

DOSSIER 17: GENDER, INTERSECTIONALITIES AND HISTORY TEACHING