Gender and intersectional in History’s teaching. reflections and notes about the importance of difference historicization in historical education processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/frh.v22i39.12568

Keywords:

Teaching. Gender. Intersectionality. Historical’s education. Historical’s consciousness.

Abstract

A few decades ago the proliferation of historical research from the perspective of gender, class, ethnicity, age, among other social conditions and later the intersection of these categories increased the possibilities of interpretation and writing of the past. This article aim’s discuss the possibilities and challenges present in historical education as a field for understanding and debating the historical processes that underlie the condition of these categories in the present and in the daily lives of students. The use of the pluralization of pasts, historical’s narratives and understandings that unveil identities, representations and impositions of the present, as historical constructions, are part of the realization of a historical education focused on full citizenship. In this sense, we defend in this text gender and intersectionality as fundamental operators for the development of historical consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALFAIX, Arthur. A teoria da história de Jorn Rusen: uma introdução. Goiânia: Editora UFG, 2010.

BARCA, Isabel. Ideias chave para uma educação histórica: em busca de (inter) identidades. História Revista. Goiânia, v. 17, n. 1, p. 37-51, jan./jun. 2012. Acesso em 04 de junho de 2020.

BIDASECA, Karina. Nas trilhas do afrofeminismo: pedagogias feministas decoloniais para uma crítica anticolonial, atipatriarcal, antirracista, radicalmente livre. In: LOPES, Casimiro Alice; OLIVEIRA, Anna Luísa A. R. Martins; OLIVEIRA, Gustavo Gilson de Sousa (orgs). Os gêneros da escola e o impossível silenciamento da diferença no currículo. Recife: Ed. UFPE, 2018.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de Especialistas em aspectos da Discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas. Ano 10 vol. 1, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ref/v10n1/11636.pdf. Acesso em 05 de junho de 2020.

MEDEIROS, Kenia Gusmão; REGIANI, Álvaro Ribeiro. O palimpsesto da cidadania e a educação histórica: reflexões sobre ensino e aprendizagem de história. In: Bueno, André; Crema, Everton; Martín, Nilson Javier (org.) Ensino e Aprendizagem Histórica. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Sobre Ontens/UNESPAR, 2020.

MUNIZ, Diva do Couto Gontijo. Mulheres, Gênero e História: A constituição de uma aera de estudos. In.: História das Mulheres e das Relações de Gênero no Centro Oeste: trajetórias e desafios. SOARES, Ana Carolina Eiras Coelho; ZARBATO, Jaqueline Ap. M. (orgs.). Campo Grande, MS: Life Editora, 2020.

OLIVEIRA, Susane Rodrigues de. Memórias de violência sexual nos livros didáticos de história. In.: Bueno, André; Estacheski, Dulceli T.; Zarbato, Jaqueline (org.). Ensino de História e Estudos de Gênero. 1ª Ed. Rio de Janeiro/Nova Andradina: Sobre Ontens/UFMS, 2020.

PINSKY, Carla Bassanezi. Gênero. In.: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Novos temas nas aulas de história. São Paulo: Contexto, 2016.

RUSEN, Jorn. Teoria da história: uma teoria da história como ciência. Curitiba: Editora UFPR, 2015.

SADDI, Rafael. O estado de suspensão na aprendizagem histórica - a força estética do conhecimento histórico na instauração de um movimento sublime de consciência histórica in: Revista História Hoje, v. 5, n. 9, 2016. P 113-130.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Consciência histórica e aprendizagem: teoria e pesquisa da educação histórica. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca (Orgs.). O ensino de história em questão: cultura histórica, usos do passado. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2015.

SCOTT, Joan W. Gênero e as Políticas da História: Trinta anos depois. In: História das Mulheres e das Relações de Gênero no Centro Oeste: trajetórias e desafios. SOARES, Ana Carolina Eiras Coelho; ZARBATO, Jaqueline Ap. M. (Orgs.). Campo Grande, MS: Life Editora, 2020.

Published

2020-04-06

How to Cite

Medeiros, K. E. G., & Regiani, Álvaro R. (2020). Gender and intersectional in History’s teaching. reflections and notes about the importance of difference historicization in historical education processes. Fronteiras, 22(39), 33–49. https://doi.org/10.30612/frh.v22i39.12568

Issue

Section

DOSSIER 17: GENDER, INTERSECTIONALITIES AND HISTORY TEACHING