Analysis of thermal comfort in a school environment: case study on a microclimate scale

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55761/abclima.v32i19.15749

Keywords:

Arduino; air humidity, air temperature.

Abstract

Studies about thermal comfort has been made by researchers for decades, especially to investigate well-being of users in indoor environments. The objective was to monitor two rooms at Instituto Federal do Paraná, Quedas do Iguaçu campus, obtaining hourly data of humidity and temperature to calculate the dew temperature (Td), and, consequently, the thermal discomfort index (Idk). Data were collected between November 2018 and February 2020, totalizing more than seven thousand records for each environment, which allowed an analysis of thermal conditions throughout the four seasons of the year. There were significant differences between the two rooms, with the students’ room being, on average, 3oC higher than teachers’ room, recording 49.3% of the data as discomfort/stress due to the heat, while in the teachers’ room this index was only 16.0%, with no heat stress recorded. The proposed methodology provided a large volume of consistent data on thermal comfort/discomfort in the analyzed environments, thus, it is extremely important that instruments like this produce primary data and in a automated way, because they allow studies on microclimates with high degree of detail.

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Author Biographies

André Luiz Souza Celarino, Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Campus Quedas do Iguaçu

Tem experiência na área de Geociências, com ênfase em Geomorfologia e Pedologia.

Marina Castellano, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) – Campus Francisco Beltrão

Possui Bacharelado e Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (2007), mestrado em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (2010) e doutorado em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (2016). Atua nas áreas de climatologia, desastres naturais, vulnerabilidade e extremos. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Francisco Beltrão.

Thiago Giebmeyer , Instituto Federal do Paraná (IFPR) – Campus Quedas do Iguaçu

Atualmente estudante do 4 Ano do Curso Técnico em Informática no Campus Avançado Quedas do Iguaçu. Ex-bolsista no projeto de Pesquisa sobre Avaliação de Ambientes Internos com sensores conectados ao Arduino. Linguagens de programação: C, C++, Java, MySql. Todas as linguagens em nível intermediário. Atuando principalmente no seguinte tema: Arduino, conforto térmico.

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Published

17/01/2023

How to Cite

Souza Celarino, A. L., Castellano, M., & Giebmeyer , T. (2023). Analysis of thermal comfort in a school environment: case study on a microclimate scale. Brazilian Journal of Climatology, 32(19), 250–268. https://doi.org/10.55761/abclima.v32i19.15749

Issue

Section

Artigos