The landy structure in Brazil and the faght for agricultural reform: the Valmir Motta de Oliveira camp in Jacarezinho-PR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/mvt.v6i11.10902

Keywords:

Conservative Modernization. Land reform. MST. Popular Education.

Abstract

The text presents a debate about the historical Brazilian land structure and its conservative modernization, discusses the relationship between land ownership and tenure in Brazil, and the necessity and struggle for agrarian reform, with the action of the Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) and the Comissão Pastoral da Terra (CPT). He is also working on a brief study on Popular Education and studying a special case, the Valmir Motta de Oliveira camp in Jacarezinho, state of Paraná, a place that combines the struggle for land and education in the context of Brazilian society. Part of the specific analysis of the camp and the itinerant school and, for the development of the research, we basically use fieldwork and interviews in the camp and at the school, in addition to the historiography on the subject. The research is important for the community to know the history and struggle of a social movement from a local experience, thus obtaining a better understanding of the meaning of that Movement and the struggle for land and education, in the country, in the state and where you live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcio Luiz Carreri, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Doutor em História pela PUC-SP, professor da UENP - Jacarezinho.

Gabriely Cristine de Souza, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Graduanda em História pela UENP.

References

AIMONE, Thomaz. Jacarezinho. Jacarezinho, seus pioneiros desbravadores e os que labutam para o progresso desta terra [s.n.], 1991.

ALENTEJANO, Paulo. Modernização da Agricultura. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 477-481, 2012.

ANDRADE, Oswald de. Manifesto Antropófago. Revista de Antropologia, ano I, n. I, p. 3 e 7, maio 1928b.

BOMBARDI, Larissa Mies. Intoxicação e morte por agrotóxicos no brasil: a nova versão do capitalismo oligopolizado. Boletim DATALUTA, USP, São Paulo. Artigo do mês Setembro. 2011.

CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012, 788 p.

CANUTO, Antonio. Comissão Pastoral da Terra (CPT). In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 128-133, 2012.

DEAN, Warren. A Ferro e Fogo: a história e a devastação da Mata Atlântica brasileira. Tradução Cid Knipel Moreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

DURÃO, Fabio Akcelrud; MUSSI, Daniela; MARANHÃO, Andréia Pagani (Orgs.). Marxismo: cultura e educação: contribuições do VII Colóquio Internacional Marx Engels. 1. ed. São Paulo: Nankin, 2015. 168p.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 496-500, 2012.

FLORESTA, Leila. Escolas dos acampamentos/assentamentos do MST: uma pedagogia para revolução? Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas – SP, 210p. 2006.

GOHN, Maria da Glória. Movimentos Sociais na Contemporaneidade. Revista brasileira de educação, v. 16, n. 47, p. 333-513, mai./ago., 2011.

HARVEY, David. “David Harvey: "O capital está sempre do lado da direita"”. RODRIGUES, Fania. Revista Caros Amigos, 229 ed. 21 jun., 2016.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos-filosóficos e outros textos escolhidos. Tradução de José Carlos Bruni et al. 2. ed. São Paulo: Abril, 1978. (Coleção Os pensadores – vol.: Marx).

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. “Quem sabe faz a hora, não espera acontecer”. O MST como movimento socioterritorial moderno. Revista USP, São Paulo, n.64, p. 156-172, dez./fev., 2005.

PALUDO, Conceição. Educação Popular. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 280-284, 2012.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Flores da escrivaninha. Cia das Letras, 1990.

PESSOA, Vanira Matos; RIGOTTO, Raquel Maria. Agronegócio: geração de desigualdades sociais, impactos no modo de vida e novas necessidades de saúde nos trabalhadores rurais. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional [online], janeiro/junho. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbso/v37n125/a10v37n125.pdf. Acesso em: 25 ago. 2019.

PIRES, Murilo José de Souza; RAMOS, Pedro. O termo modernização conservadora: sua origem e utilização no brasil. Revista Econômica do Nordeste, [S.I.], v. 40, n. 03, p. 412-424, jul./set., 2009.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Geografia da riqueza, fome e meio ambiente: pequena contribuição crítica ao atual modelo agrário/agrícola de uso dos recursos naturais. Revista Internacional Interdisciplinar Intertheisis –PPGICH-UFSC. Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. 2004.

PRADO JR., Caio. A Questão Agrária no Brasil. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1979.

RAMOS, Marise. Escola Unitária. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, p. 341-347, 2012.

ROUSSO, Henry. A memória não é mais o que era. In. Ferreira, M. M; Amado, J., “Usos e abusos da História Oral”. 3ª Ed. FGV, Rio de Janeiro, pp. 93-102.

SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SELONK, Marcus. José Takahashi. Jacarezinho: paradoxo de prosperidade e miséria. Rev. Mediações, Londrina, v. 4, n. 2, p.76-87, jul./dez. 1999.

TAVARES, Maria da Conceição. A questão agrária e as relações de poder no país. Folha de São Paulo. São Paulo, 1996.

THOMPSON, Edward Palmer. As Peculiaridades dos Ingleses e outros artigos. Campinas. Ed. UNICAMP, 2001.

Published

2019-12-15

How to Cite

Carreri, M. L., & Souza, G. C. de. (2019). The landy structure in Brazil and the faght for agricultural reform: the Valmir Motta de Oliveira camp in Jacarezinho-PR. MovimentAção, 6(11), 83–100. https://doi.org/10.30612/mvt.v6i11.10902

Issue

Section

Dossier: Agrarian Question: Multidisciplinary Dialogues