EXTENSIONIST TRAINING COURSE: CHALLENGES AND POTENTIALITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/realizacao.v9i17.16137

Keywords:

University extension, Graduation., Education

Abstract

This article aims to report the implementation of the first edition of the Extensionist Training Course at the State University of Mato Grosso do Sul, which started in 2021 and was planned by the Dean of Extension, Culture and Community Affairs. The course was developed with the support of the members of the Extension Committee and the Culture, Sport and Leisure Committee. The distance learning self-instructional model of the Extensionist Training Course was anchored in the Instructional Design Theory. The course was divided into four educational units with a total workload of 40 hours. Participated 105 people in the first edition, including academics, professors and administrative technicians. The evaluation of the course was positive, as in addition to praise there were many suggestions that were essential for the preparation of the second edition of the course that took place in the first half of 2022.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 6

jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº 07 de 18 de dezembro de 2018 que dispõe sobre as Diretrizes para as Políticas de Extensão da Educação Superior Brasileira. Disponível em https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 7 jul. 2022.

CONSTANCIO, Fernando Gianelli; NOGUEIRA, Danielle Xabregas Pamplona; COSTA, João Paulo C. L. da. Proposta de Modelo Addie Estendido com Aplicação nos Cursos Autoinstrucionais Mediados por Tecnologias na Escola Nacional de Administração Pública - XIII Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e X Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online. 2016. Disponível em<http://evidosol.textolivre.org/papers/2016/upload/105.pdf> Acesso em 05 abr 2018

COSTA, José Fernando Andrade. Articulação entre pesquisa, ensino e extensão: Um desafio que permanece. Rev. Ciênc. Ext. v.14, n.2, p.9-19, 2018.

DEUS, Sandra de. Extensão universitária: trajetórias e desafios. Santa Maria, RS: Ed. PRE-UFSM, 2020.

FILATRO, Andrea; CAIRO, Sabrina M. Produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

JULIANI, Douglas Paulesky. Formação de Extensionistas: construção coletiva de projeto de curso com base na inovação social. Revista Conexão UEPG v.15, n.3, p.310-316, 2019. DOI:10.5212/Rev.Conexao.v.15.i3.0011

LISBÔA FILHO, Flavi Ferreira. Extensão universitária: gestão, comunicação e desenvolvimento regional. Santa Maria, RS: FACOS-UFSM, 2022.

OLIVEIRA, Carla Viviane Novais Cabral de; TOSTA, Marielce de Cássia Ribeiro; FREITAS, Rodrigo Randow de. Curricularização da Extensão Universitária: uma análise bibliométrica. Brazilian Journal of Production Engineering, v.6, n.2, p. 114-127, 2020.

RAMOS, Daniela Karine. Aspectos pedagógicos e tecnológicos da concepção e desenvolvimento de propostas de E-learning. Colabor@ - A Revista Digital da CVA-RICESU, v. 3, n. 9. P. 1-14, 2005.

Disponível em: http://pead.ucpel.tche.br/revistas/index.php/colabora/article/viewFile/116/99

SOUZA, Nidene Cardena. A Extensão Universitária como promotora de desenvolvimento: análise da extensão na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Dissertação (Mestrado) – Desenvolvimento Regional e de Sistemas Produtivos: Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, 2021.

UEMS (Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul). Resolução CEPE-UEMS nº 1.645, de 24 de maio de 2016. Política da Extensão Universitária e a normatização das ações de Extensão no âmbito da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

UEMS (Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul). Relatório Anual das Atividades- PROEC, 2018. Disponível em: http://www.uems.br/assets/uploads/proap/planejamento/1_2019-04-05_16-10-05.pdf.

Acesso em: 30 jun. 2022.

Published

2022-07-30

How to Cite

Alvarenga, M. R. (2022). EXTENSIONIST TRAINING COURSE: CHALLENGES AND POTENTIALITIES. RealizAção, 9(17), 118–130. https://doi.org/10.30612/realizacao.v9i17.16137

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.