The behavior of high school students in physical education classes: SOFIT analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.12035

Keywords:

Socialization. Physical Education. High School.

Abstract

The current Physical Education addresses important roles in social formation and practices of regular physical activity, showing that through the teacher students learn to agree in a group, respect indifference and a very important aspect not to stop practicing regular physical activities not only in the school environment . The present work aims to show the reality in the school environment experience of high school students in Physical Education classes. Assessing the level of physical activity, through the SOFIT evaluation system and relating the results to the theoretical foundations, thus obtaining the true role of Physical Education practice in the development of socialization among students. Relating the importance of Physical Education classes and the applicability of activities that work on interpersonal relationships making students more active and mainly forming conscious and autonomous citizens, through the practice of physical activity. It is clear that there is little participation and interest in the practice of Physical Education classes in high school, due to the lack of activities that stimulate students. In the study, the Quanti-Qualitative, Exploratory and Observational approach is highlighted, in which (15 girls and 15 boys) from a high school in the city of Itapeva / SP were observed, which were evaluated through the system SOFIT. There was a low proportion of students who actively participated in Physical Education classes with regard to student behavior, with approximately (40%), and they remained lying down (20%), sitting (93.3%), standing (63.3%) and walking (63.3%). Regarding the contexts worked in classes, the results indicated more the practice of games (73.3%) and other contexts (33.3%). As for the teacher's behavior at classes, they occurred in management (13.3%), observation (86.7%) and other tasks (60%). It is concluded that few high school students in the school surveyed practice regular physical activities, due to the lack of application of content and activities that instigate participation in classes. The teacher becomes very important in the creation, applicability and interference of the activities worked in class, leading the student to participate and relate building according to the time I like to practice regular physical activity, especially when talking about students who are soon going to include in adult society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Fabrício Souza Silva, Faculdades Integradas de Itararé (FAFIT)

Graduado em Educação Física da FAFIT, Itararé/SP.

Juliana Pereira da Silva, Centro Universitário Maurício de Nassau (UNINASSAU)

Professora Mestre do curso de Fisioterapia da UNISSAU, Petrolina/PE

Kleverton Krinski, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Professor Doutor do curso de Educação Física da UENP, Jacarezinho/PR.

Luciana da Silva Lirani, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Professora Doutora do curso de Educação Física da UENP, Jacarezinho/PR.

Hassan Mohamed Elsangedy, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Professor Doutor do curso de Educação Física da UFRN, Natal/RN.

Rodrigo Dias, Associação de Ensino Superior do Piauí (AESPI)

Professor Doutor do curso de Educação Física da AESPI, Teresina/PI.

Guanis de Barros Vilela Junior, Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

Professor Doutor do curso de Educação Física da UNIMEP, Piracicaba/SP.

Fabricio Cieslak, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2005). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (2009). Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (2013). Docente efetivo na Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), no curso de graduação em Educação Física, do Programa de Pós-graduação em Educação Física e do Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde e Biológicas (2013-2017). Docente efetivo na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), no curso de Educação Física (2017-2019). Atualmente é docente efetivo Adjunto C na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Na pesquisa atua principalmente nos seguintes temas: Fisiologia do Exercício e Sistema Cardiopulmonar, Exercícios Físicos em Populações com Doenças Crônico-Degenerativas (comorbidades cardiovasculares e pulmonares) e Qualidade de Vida.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias/Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Educação / Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999.

CASTAGNOLI, C. A. Atividades esportivas, culturais e cooperativas como meio de superação no relacionamento interpessoal na escola. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/389-4.pdf. acesso em: 26 jul. 2010.

DARIDO, S. C. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v.18, n.1, p.61-80, Jan./ Mar., 2004.

FERREIRA, M. S. Aptidão física e saúde na educação física escolar: Ampliando o enfoque. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.22, n.2, p. 41-54, jan. 2001.

FERNANDES, J. F. Educação física na perspectiva da cultura corporal: Uma proposta pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v.22, n.3, p.137-150, maio 2001.

GUERRA, M. L. M. A Solução para o seu concurso. Professor educação básica PEB II. São Paulo, v. 2, n. p 68-69, 2009.

HINO, A. A. F; REIS, R. S; ANEZ, C. R. R. Observação dos níveis de atividade física, contexto das aulas e comportamento do professor em aulas de educação física do ensino médio da rede pública. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Curitiba, 2007.

HINO, A. A. F.; AÑES, C.R. R; REIS, R. S. Validação do sofit para avaliação da atividade física em aulas de Educação Física em ensino médio. Revista da Educação Fisica UEM, Maringá, v.21, n.2, p. 271-278, 2010.

LE MASURIER, G. C; CORBIN, C. B. Top 10 reasons for quality physical education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, v.77, n.6, p. 44-52, Ago., 2006.

SILVA, J. P. S. A relação professor/aluno no processo de ensino e aprendizagem. disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/052/52pc_silva.htm. Acesso em: 28 jul. 2010.

SALLIS, J. F. et al. The effects of a 2-year physical education program (SPARK) on physical activity and fitness in elementary school students. American Journal of Public Health, v.87, n.8, p.1328-1334, Ago., 1997.

SOLER, R. Educação Física: uma abordagem cooperativa. Sprint, Rio de Janeiro, 2006.

TELAMA, R; YANG, X. Decline of physical activity from youth to young adulthood in Finland. Medicine Science Sports and Exercise, v.32, n.9, p.1617-1622, Sep., 2000.

Published

2020-12-18

How to Cite

Silva, A. F. S., Silva, J. P. da, Krinski, K., Lirani, L. da S., Elsangedy, H. M., Dias, R., … Cieslak, F. (2020). The behavior of high school students in physical education classes: SOFIT analysis. Horizontes - Revista De Educação ISSN 2318-1540, 9(16), 1–13. https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.12035

Issue

Section

Artigos Fluxo Contínuo