Virtual animations on DNA replication and Cognitive Theory of Multimedia Learning

Authors

  • Nicki Rosberg Ferreira Maia Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN)

DOI:

https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10489

Keywords:

Virtual Animations. Meaningful Learning. Biology teaching. TCAM.

Abstract

Digital technologies are increasingly included in the classroom context. In this sense, the quality of the virtual animations used by teachers and students in the classroom must be discussed and reflected. Thus, this research aims to analyze the use of virtual animations related to the theme "DNA replication" based on some principles of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (TCAM) by Mayer (2005). For the evaluation, five open access animations were selected, which presented a good technical quality and demand in views on the youtube platform. In this research, it was demonstrated that the animations related to the theme DNA replication, did not take into account all the principles of TCAM, which consequently can cause a cognitive overload and generate an inefficiency in the teaching and learning process. Bearing in mind that, an instructional material that simulates biological events, but that presents procedural and conceptual flaws can cause students to build wrong mental conceptions. In this perspective, it is necessary that the animations used by teachers receive a methodological treatment, which is based on the criteria of pedagogical assessments of TCAM both in its production and in its application.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicki Rosberg Ferreira Maia, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN)

Ensino de Ciências

References

ALMEIDA, R. A.; CHAVES, A. C. L.; COUTINHO, F. A.; JÚNIOR, C. F. A. Avaliação de objetos de aprendizagem sobre o sistema digestório com base nos princípios da Teoria Cognitiva da Aprendizagem Multimídia. Ciência & Educação. Bauru, v. 20,n.4, p.1003‐1017, 2014.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.A.; PERNAMBUCO, M.M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos, 4. ed. Editora: Cortez. São Paulo, 2011.

HECKLER, V.; SARAIVA, M. F. O.; FILHO, K. S. O. Uso de simuladores, imagens e animações como ferramentas auxiliares no ensino/aprendizagem de óptica. Revista Brasileira de Ensino de Física. v. 29(2). 2007. pp: 267-273.

KOZINETS, R. V. The Field Behind the Screen: UsingNetnography for Marketing Research in OnlineCommunities. 2002. Acesso em 04/10/2019. Disponível em: http://www.marketingpower.com/content18255.php

LOWE, R. K. Animation and learning: value for money? Em: ATKINSON, R.; McBEATH, C.; JONAS-DWYER, D.; PHILLIPS, R. (Editores). Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference. Perth. 2004. pp. 558-561.

MAGARÃO, J. F. L.; STRUCHINER, M.; GIANNELLA, T. Potencialidades pedagógicas dos audiovisuais para o ensino de ciências: uma análise dos recursos disponíveis no portal do professor. II Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente Niterói/RJ, 2012.

MAYER, R. et al. The Cambridge handbook of multimedia learning. New York: Cambridge University Press, 2005.

MAYER, R. Multimedia learning. New York: Cambridge University Press, 2001.

MENDES, M. A. A. Produção e utilização de animações e vídeos no ensino de biologia celular para a 1ª série do ensino médio. 2011

Métodos de pesquisa / [organizado por] Tatiana Engel Gerhardt e Denise Tolfo Silveira ; coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da

SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

O’DAY, D. H. The Value of Animations in Biology Teaching: A Study of Long-Term Memory Retention. CBE – Life Sciences Education. v. 6. 2007. pp: 217–223

PAIVIO, A. Mental representations: a dual coding approach. Oxford: Oxford University Press, 1986.

PELIZZARI A.; KRIEGL, M. L.; BARON, M. P.; FINCK, N. T. L.; DOROCINSKI, S. I. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Rev PEC (Curitiba).2002

POZO, J. I; Crespo, M.A.G. A aprendizagem e o ensino, Ed. 5 Artmed: Porto Alegre,2009.

REZENDE, F.; COLA, C. S. D. Hipermídia na educação: flexibilidade cognitiva, interdisciplinaridade e complexidade. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 6, n. 2, p. 1-11, 2004.

SERENELLI, F. Aprendizagem multimídia e conteúdos interativos: uma experiência de pesquisa experimental em Mídia-Educação em escolas de Montevideo. In: Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, n. 17, p. 177-132, 2015.

SWELLER, J. Implications of cognitive load theory for multimedia learning. In: MAYER, R. E. Cambridge handbook of multimedia learning. New York: Cambridge University Press, 2005. p. 19-30

Thompson PW. Constructivism, cybernetics and information processing: implications for technologiesof research on learning. In: Steffe LP, Gale J, editors. Constructivism in education. UK: Lawrence Erlbaum Associate Publishers; 1995.

STITH, B. J. Use of animation in teaching cell biology. Cell Biology Education. v.3. 2004. pp: 181-188. Upson-Taboas; Montoya R., O'Loughlin V.D.; Impact of cardiovascular embryology animations on short-term learning. Adv Physiol Educ. 2019 Mar 1;43(1):55-65.

XAVIER, A. R.; OLIMPIO, D. M.; ALMEIDA, S. M. N.; MARTINS, E. S. Uso de objetos educacionais no ensino de ciências biológicas: alternativa metodológica para o ensino médio. Interdisciplinary Scientific Journal v.4, n.4, p. 16-36, Oct-Dec, 2017.

Published

2020-12-18

How to Cite

Maia, N. R. F. (2020). Virtual animations on DNA replication and Cognitive Theory of Multimedia Learning. Horizontes - Revista De Educação ISSN 2318-1540, 9(16), 1–17. https://doi.org/10.30612/hre.v9i16.10489

Issue

Section

Artigos Fluxo Contínuo