Intersectional themes in reserarch on the teaching of Geography in Brazil

advances and absences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5418/ra2023.v19i38.15703

Keywords:

geography teaching, research, intersectional perspective, PPGG.

Abstract

This article refers to the analysis of a survey of research in the field of teaching, carried out during a post-doctoral internship, at the Universidade Federal de Goiás, defending the principle of citizenship and attention to social reality of groups subordinated by their ethnic, racial, gender and sexuality. We understand the importance of intersectional themes in geography teacher training and in the school geography, therefore, we carried out a survey on the research in the area of teaching geography that deal with racial, gender and sexual issues in the period of 2010 to 2018 in Master's and Doctoral programs in Geography. We seek to address the advances and absences of research aimed at valuing differences and overcoming social, gender, race and sexualities from the teaching of geography, even though they are fundamental for the realization of social justice.

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Author Biography

Lorena Francisco de Souza, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Pós-doutora em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutora em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP), mestra em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Docente da Universidade Federal
de Goiás (UFG). Membra da Rede de Estudos de Geografia, Gênero e Sexualidade
Ibero Latino-Americana (REGGSILA). Membra do Núcleo de Estudos e Pesquisas em
Educação Geográfica (NEPEG/UFG). Pesquisadora colaboradora do Laboratório de
Estudos Étnico-Raciais, Gênero e Espacialidades (LaGENTE/UFG). Tem experiência na
área de Geografia Humana, com ênfase em ensino de Geografia e interseccionalidades,
relacionando gênero, relações raciais, formação de professores/as e ensino de Geografia.

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Published

2023-07-27

How to Cite

Souza, L. F. de. (2023). Intersectional themes in reserarch on the teaching of Geography in Brazil: advances and absences. Revista Da ANPEGE, 19(38). https://doi.org/10.5418/ra2023.v19i38.15703

Issue

Section

Seção Temática Geografias Negras