Notions of representation and the truth in the Iberê Camargo “Carretéis” series

Authors

  • Mirian Martins Finger Universidade Federal de Santa Maria
  • Jorge Luiz da Cunha Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v11i22.7942

Keywords:

Representation. Carretéis. Iberê Camargo.

Abstract

This article deals with notions of representation is based fragments belonging to the fi elds of philosophy, history and art. The intention is to analyze a cut of the series of the artist Iberê Camargo, titled “Carretéis”. To base the study, which addresses the category of representation, authors such as Cassirer (2001), Chartier (2012), Gombrich (2007), Goodman, (1976, 1995), Hayden White (1994, 2006, 2010). In the fi rst part of the text we present some notions of representation linked to the notion of truth, both in terms of narratives of historical events and artistic productions. In the second one, we analyze two works of the Series and verify how Iberê plastically represented its object of memory, the reel. Thus, we elucidate that the transmission of the childhood memory of the spool object presents in the series “Carretéis”, diff erent ways of representation and truth, both regarding its form and its symbology

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Author Biographies

Mirian Martins Finger, Universidade Federal de Santa Maria

Professora adjunta do Departamento de Artes Visuais da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), doutora em Epistemologia e História da Ciência pela Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF-AR) e doutora em História pelo Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Jorge Luiz da Cunha, Universidade Federal de Santa Maria

Professor titular da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutor em História Medieval e Moderna Contemporânea - University Hamburg, integra o quadro docente permanente do Programa de Pós-Graduação em História e também do PPG em Educação da UFSM.

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Published

18/12/2017

How to Cite

Finger, M. M., & Cunha, J. L. da. (2017). Notions of representation and the truth in the Iberê Camargo “Carretéis” series. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 11(22), 157–177. https://doi.org/10.30612/rehr.v11i22.7942