Teaching History and the uses of differences: building paths, tracking possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12315

Keywords:

History Teaching. Gender. Race. Art.

Abstract

In   this   article, we   propose   a   reflection   on   our   experiences   as   a teacher/researcher  with  public  school  elementarystudentsin  Brasilia  Federal District/Brasil.  The  discussion  goes  arounds  thinking  about  the  History  teaching,  the pedagogical  practices  possibilities  and  power  that  have  as  their  starting  point  the questioning  of  the  mechanisms  and  institutions  that  establish  identities  and  build differences, especially those of race and gender, promoting the denaturalization of such constructs and the creation of other representations and narratives open to the multiple, to the plural.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Francisca Macena, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEDF)

Doutora em História pela Universidade de Brasília (UnB). Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEDF).

Atua principalmente nos seguintes temas: Brasil Império, práticas abolicionistas, resistência escrava, história das mulheres, gênero e ensino de História.

References

ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. História: a arte de inventar o passado. Ensaios de teoria da história. Bauru, SP: EDUSC, 2007. p.185.

ANUÁRIO Brasileiro de Segurança Pública 2019. São Paulo: ano 13, 2019.

ATLAS da Violência 2019. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública, 2019.

AZERÊDO, Sandra. Teorizando sobre gênero e relações raciais. Estudos Feministas, out. 1994. p. 203-216.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil.São Paulo: Selo Negro, 2011.

CARRETERO, Mario; ROSA, Aberto; GONZÁLEZ, María Fernanda. Introducción: Enseñar historia en tiempos de memoria.

CARRETERO, Mario; ROSA, Aberto; GONZÁLEZ, María Fernanda (orgs.). Enseñanza de la historia y memoria coletiva. Buenos Aires: Paidós, 2006.

CARVALHO, Andréa Aparecida de Moraes Cândido de. As imagens de negros em livros didáticos de História.139 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

CERTEAU, Michel. A escrita da história. 3ª. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

CODEPLAN (Companhia de Planejamento do Distrito Federal). PDAD 2018: Pesquisa Distrital por Amostra de Domicílios. Brasília, 2019.

FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da história ensinada. Campinas:Papirus, 1993.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 24ªed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2007.

GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03. In: MOREIRA, Antônio Flávio e CANDAU, Vera (orgs). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2008.

GUIMARÃES, Antônio Sergio Alfredo. Raça e os estudos das relações raciais no Brasil. Novos Estudos CEBRAP, n. 54, jul. 99. p. 147-156.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Escrever a história, domesticar o passado. In: LOPES, Antonio Herculano; VELLOSO, Monica e PESAVENTO, Sandra Jatahy (orgs.). História e linguagens: texto, imagem, oralidade e representações. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.

JODELET, Denise. Representações Sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

LAURETIS, Teresa de. A tecnologia de gênero. In: HOLANDA, Heloísa B. De (org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2004.

MACENA, Fabiana Francisca. Outras faces do abolicionismo em Minas Gerais: rebeldia escrava e ativismo de mulheres. 294 f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em História, Universidade de Brasília, DF, 2015.

MATTOS, Regiane Augusto de. História e cultura afro-brasileira. São Paulo: Contexto, 2007.

MESQUITA, Natiele Gonçalves e SCHIAVON, Carmem G. Burgert. Análise das representações de negros e negras em dois livros didáticos de História. Identidade, São Leopoldo, v.18, n.3, ed. especial, dez. 2013. p.334-344.

MONTEIRO, Ana Maria. Ensino de História: entre história e memória. In: AZEVEDO, Patrícia Bastos de. Pesquisa e Prática educativa: os desafios da pesquisa no Ensino de História. Rio de Janeiro: EDUR, s/d. Disponível em: http://www.ufrrj.br/graduacao/prodocencia/publicacoes/pesquisa-pratica-educacional/default.htmlAcesso em: 29 mai. 2020.

MONTEIRO, Paolla Ungaretti. (In)visibilidade das mulheres brasileiras nos livros didáticos de história do Ensino Médio (PNLD, 2015). 228 f. Dissertação (Mestrado). Escola de Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

MUNIZ, Diva do Couto Gontijo. A formação de professores: os espaços da pós-graduação e da graduação. In: FONSECA, Selva Guimarães e GATTI JÚNIOR, Décio (orgs.). Perspectivas do Ensino de História: ensino, cidadania e consciência histórica. Uberlândia: EDUFU, 2011.

NEPOMUCENO, Bebel. Mulheres negras: protagonismo ignorado. In: PINSKY, Carla Bassanezi e PEDRO, Joana Maria (orgs.). Nova História das mulheres. São Paulo: Contexto, 2012.

OLIVEIRA, Susane Rodrigues. In: STEVENS, Cristina; OLIVEIRA, Susane Rodrigues e ZANELLO, Valeska (orgs.). Estudos Feministas e de Gênero: articulações e perspectivas. Florianópolis: Editora Mulheres, 2014.

PAGÈS, Joan. Educación, ciudadanía y enseñanza de la Historia. In: FONSECA, Selva Guimarães e GATTI JÚNIOR., Décio (orgs.). Perspectivas do Ensino de História: ensino, cidadania e consciência histórica. Uberlândia: Edufu, 2011. p.17-31.

PAIXÃO, Marcelo e GOMES, Flávio. Histórias das diferenças e das desigualdades revisitadas: notas sobre gênero, escravidão, raça e pós-emancipação. In: XAVIER, Giovana; BARRETO, Juliana e GOMES, Flávio (orgs.). Mulheres negras no Brasil escravista e do pós-emancipação. São Paulo: Selo Negro, 2012.

RIBEIRO, Djamila. Mover-se para além da dor. Portal Gelédes, 08 set. 2019. Disponível em: https://www.geledes.org.br/mover-se-para-alem-da-dor/Acesso em: 13 jun. 2020.

RICCI, Cláudia Sapag. Pesquisa como ensino. Textos de apoio. Propostas de trabalho. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SANTOS, Sales Augusto dos. A lei n. 10.639/03 como fruto da luta anti-racista do movimento negro. In: Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal n 10.639/03. Brasília/DF: MEC/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 16, n. 2, jul./dez., 1990.SILVA, Tomaz Tadeu da Silva. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da Silva (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SOUZA, Marina de Mello e. Algumas impressões e sugestões sobre o ensino de História da África. Revista História Hoje. São Paulo, v.1, n.1, 2012. p.17-28.

Published

01/06/2020

How to Cite

Macena, F. F. (2020). Teaching History and the uses of differences: building paths, tracking possibilities. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 14(27), 102–126. https://doi.org/10.30612/rehr.v14i27.12315