A proposal for intersectionality between gender and race in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v14i28.12185

Keywords:

Intersectionality. Gender. Race.Historyteaching. Sociology teaching.

Abstract

The present study refers to the need to provoke a critical reflection on the importance of teaching to address intersectionality in its practices in order to democratize and decolonize the construction of knowledge in the school environment. The way in which school content has dealt with the historical and social debate on racial and gender inequalities produces a departure from social reality. In the case of identities of different social markers of difference such as race and gender, the intersectionality related to the teaching of the disciplines of History and Sociology can become a potentializing element in the redefinition of the social place of minorities commonly marginalized in the social context and in the production of knowledge.

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Author Biographies

Mariana Alves de Sousa, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Possui bacharelado e licenciatura em Ciências Sociais, pela Universidade Federal de Uberlândia (2017), pautando discussões teóricas acerca do feminismo negro interseccional e relações étnico-raciais. Mestra em Sociologia em Rede Nacional pelo Profsocio, na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília, tendo desenvolvido estudos sobre interseccionalidade, identidade étnico-racial e o Ensino de Sociologia na linha de pesquisa "Juventude e questões contemporâneas". Atualmente é professora de Sociologia pela Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais (SEE/MG).

Lidia Maria Vianna Possas, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Livre Docente em História, Relações de Gênero e Feminismos na América Latina (2015), realizando Pós doutorado junto ao Programa Interdisciplinar de Ciências Humanas e o do Instituto de Estudos de Gênero/UFSC e Archivo Provincial de la Memoria em Córdoba/Argentina. Fez o Doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo /USP(1999) e Mestrado em História (UNESP/Assis) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1992). Possui Graduação em História pela Universidade Federal Fluminense/UFF (1968). Professora Doutora Colaboradora no Programa de Pós Graduação de Ciências Sociais da FFC /Marília, Linha 2 (Cultura, Memória e Identidade) e junto ao Programa de Mestrado Profissional em Rede/ProfSocio (2017) com os temas: gênero, história, feminismos, memória, representações e identidades em relações às politicas públicas/IPPMar na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (início em 1995). Membro da ANPUH Nacional e Seção São Paulo. Coordena o Grupo de Pesquisa/CNPq - Cultura & Gênero na temática de História, Gênero e Cultura (2000) e o Laboratório Interdisciplinar de Estudos de Gênero/LIEG -UNESP; http://www.culturaegenero.com.br/. Pesquisadora do CNPq com o Projeto "Sobrevivência(s) e violência de gênero no espaço acadêmico: avanços, ambiguidades e perspectivas" e vários sub projetos. Membro do Gender and Feminist Studies /LASA 2017-2019 e da Comissão Científica do Projeto Educando para a Diversidade /UNESP e Santander Universidades (2018).

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Published

15/10/2020

How to Cite

Sousa, M. A. de, & Possas, L. M. V. (2020). A proposal for intersectionality between gender and race in Basic Education. Revista Eletrônica História Em Reflexão, 14(28), 303–327. https://doi.org/10.30612/rehr.v14i28.12185