In The Agenda Of Law N. 10639/03

The Constitution Of The Core Of Afro-Descendent Studies In Santa Catarina (NEAD/SC)

Authors

  • Karla Andrezza Vieira Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.30612/rehr.v15i30.12131

Keywords:

Law nº 10. 639/03, African and Afro-Brazilian Culture and History Teaching, Núcleo de Estudos Afrodescencentes de Santa Catarina, History of the Present Time

Abstract

This essay aims to disscuss the implementation process of the politcs for African and Afro-Brazilian Culture and History Teaching in Santa Catarina, since the stablishment of Núcleo de Estudos Afrodescendentes (NEAD) and its material production. Among the sources for the writting of this study there are official documents (decrees and terms of reference about the African and Afro-Brazilian theme), pictures and interviews. It is a study consolidated on History of the Present Time, due to the issues that involve social demands and disputes for memory in the debates that arouses with the Law nº10. 639/03 enactment, which have caused an impact in educational projects in the last decades.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karla Andrezza Vieira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduada em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), mestre em Ensino de História pela UDESC (2016) e doutoranda do PPGH UDESC (ingresso em 2018). É Professora de História da Educação Básica do estado de Santa Catarina e bolsista UNIEDU/SC.

References

ABREU, Martha & MATTOS, Hebe. Em torno das “Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana”: uma conversa com historiadores. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 21, nº 41, janeiro-junho de 2008, p. 5-20.

ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; TEIXEIRA, Rebeca (orgs.). Cultura Política, historiografia e ensino de História. Rio de Janeiro: José Olympio, 2010.

ALBERTI, Verena. Manual de história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009.

ARÓSTEGUI, Júlio. História e historiografia: os fundamentos. In: A pesquisa histórica: teoria e método. Tradução de Andréa Dore. Bauro/SP: Edusc, 2006, p.23-96.

BARBOSA, Lucia Maria de Assunção; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. O pensamento negro em educação no Brasil: expressões do movimento negro. São Carlos: UFSCar, 1997.

BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF. Senado Federal, 1998.

BRASIL. Presidência da República. Lei n° 10.639/03, de 09 de janeiro de 2003. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira". Disponível em: http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 23 jan. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. MEC/SECAD, 2004. Disponível em: http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/20 12/10/DCN-s-Educacao-das-Relacoes-Etnico-Raciais.pdf. Acesso em: 23 jan. 2019.

CASHMORE, Elli (Org). Racismo e Anti – racismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Summus, 2001.

GOMES, Angela de Castro. Cultura Política e Cultura Histórica no Estado Novo. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; TEIXEIRA, Rebeca (orgs.). Cultura Política, historiografia e ensino de História. Rio de Janeiro: José Olympio, 2010. p. 43-63.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2011.

KOSSOY, Boris. A fotografia como fonte histórica: introdução à pesquisa e interpretação das imagens do passado. São Paulo, Museu da Ind. Com. e Tecnologia de São Paulo — SICCT — 1980.

LEMOS, Selma David. [dez.2019]. Entrevistadora: Karla Andrezza Vieira. Florianópolis/SC, 10 de dez. 2019.

PEREIRA, Júnia Sales. Diálogos sobre o Exercício da Docência – recepção das leis 10.639/03 e 11.645/08. Educ. Real. Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 147-172, jan./abr., 2011. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso: 18 de mar. 2018.

Quijano, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Edgardo Lander (org.). Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. setembro 2005.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2007.

SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. [S.I.]: [S.n.], 2014. 192p.

______. Política de Educação para as Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2018.

SILVA, Petronilha Beatriz. Parecer da Lei 10.639-03. Brasília, MEC. 2005.

SOUZA, Marina de Mello e. Algumas impressões e sugestões sobre o ensino de história da África. Revista História Hoje, v.1, 2012.

Published

15/12/2021

How to Cite

Vieira, K. A. (2021). In The Agenda Of Law N. 10639/03: The Constitution Of The Core Of Afro-Descendent Studies In Santa Catarina (NEAD/SC). Revista Eletrônica História Em Reflexão, 15(30), 114–133. https://doi.org/10.30612/rehr.v15i30.12131