Women writers and the formation of the united states (1790-1820)
DOI:
https://doi.org/10.30612/rehr.v18i35.17447Keywords:
História Contemporânea, Escrita, Mulheres, Estados Unidos, EducaçãoAbstract
Much debate has taken place regarding political rights and the importance of education for US citizens during the late 18th century, when the Thirteen American Colonies secured their independence from England. There was a great disparity between the equality speeches given at the time – as the Declaration of Independence itself – and the reality experienced by women. This essay aims to understand how the texts published by Judith Murray, Catharine Macaulay, Mercy Otis Warren and Phillis Wheatley contributed to the debate on political, social e educational equality during the 18th century. The method involves the analysis of texts published by them in parallel with the context of time, the emergence of female academies and the formation of the first literary circles. I conclude the the scenario contributed to the construction of a national identify and the publishings contributed to important changes in the political perception of women, creating the Seneca Falls Convention for their rights in 1848.
Downloads
References
AREZKI, Khelifa; MAHMOUD, Katia. American Women of the Colonial Period and of the Nineteenth Century City: in Judith Sargent Murray’s On the Equality of Sexes, Edith Wharton’s Roman Fever and Hamlin Garland’s Mrs. Ripley‘s Trip. Multilinguales, Bejaia, v. 2, n. 2, p.171-182, 2013.
BELLIN, Greicy Pinto. A crítica literária feminista e os estudos de gênero: um passeio pelo território selvagem. Revista FronteiraZ, São Paulo, n. 7, p.1-11, dez/2011.
BROWN, Herbert R.. Richardson and Sterne in the Massachusetts Magazine. The New England Quarterly, New England, v.5, n.1, p.65-82, jan./1932. Disponível em <https://www.jstor.org/stable/pdf/359491.pdf?refreqid=excelsior%3A3526ea84bbed3c898959523a969b0601>.
DAVIES, Kate. Catharine Macaulay and Mercy Otis Warren: The Revolutionary Atlantic and the Politics of Gender. 1. ed. New York: Oxford University Press, 2005.
KERBER, Linda. The Republican Mother: Women and the Enlightenment - An American Perspective. American Quarterly, Iowa, v.28, n.2, p.187-205, jan./1976.
KERBER, Linda. Women of the Republic: Intellect and Ideology in Revolutionary America. 1. ed. Virginia: University of North Carolina Press, 1980.
MACAULAY, Catharine. Letters on Education: with Observations on Religious and Metaphysical Subjects, 1790. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
MCMAHON, Lucia. Mere Equals: The Paradox of Educated Women in the Early American Republic. 1. ed. New York: Cornell University Press, 2012.
MELO, Patrícia Bandeira de. Um passeio pela História da Imprensa: o espaço público dos grunhidos ao ciberespaço. Comunicação e Informação, v.8, n.1 p.26-38. jan/jun. 2005.
MIRANDA, Anadir dos Reis. Mary Wollstonecraft e a reflexão sobre os limites do pensamento liberal e democrático a respeito dos direitos femininos (1759-1797). 2010. 162 f. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós Graduação em História, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2010.
MURRAY, Judith. On the Equality of the Sexes. The Massachusetts Magazine, Mar-Abr 1790. In: HARRIS, Sharon (org.). Selected Writings of Judith Sargent Murray. 1ªed. Oxford University Press, 1995.
RAGO, Margareth. Feminizar é preciso: por uma cultura filógina. Revista São Paulo em Perspectiva: v.15, n.3, p.58-66, 2001.
SANTOS, José de Paiva dos. Nação, raça e identidade em Poems on Various Subjects, Religious and Moral, de Phillis Wheatley. Aletria, v. 28, n. 3, 2018, p. 83-102.
SCHEICK, William. Authority and Female Authorship in Colonial America. 1. ed. Kentucky: University Press of Kentucky, 1998.
SCOTT, Joan. O Enigma da Igualdade. Estudos Feministas, Florianópolis, v.13, n.1, p.11-30, jan-abr/2005.
TEDESCHI, Losandro. Os desafios da Escrita feminina na História das Mulheres. Revista Raído, Dourados, v.10, n.21, p.153-164, jan./jun. 2016.
WESLEYAN COLLEGE. The History of Wesleyan College. Disponível em <https://www.wesleyancollege.edu/about/history/wesleyan-college-history.cfm>.
WHEATLEY, Phillis. On Being Brought from Africa to America. 1773 In: HILL, Patricia L. (Ed.). Call and Response: the Riverside Anthology of the African American Literary Tradition. New York: Houghton Mifflin Company, 1997.
WITTMANN, Reinhard. Existe uma Revolução da Leitura no final do século XVIII? In: CHARTIER, Roger; CAVALLO, Gugliemo (orgs.). História da Leitura no Mundo Ocidental. Vol.2. 1. Ed. São Paulo: Editora Ática, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eletrônica História em Reflexão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores devem aceitar as normas de publicação ao submeterem a revista, bem como, concordam com os seguintes termos:
(a) O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações da Língua portuguesa para se manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores.
(b) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 3.0 Brasil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) que permite: Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato e Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material.
A CC BY-NC-SA 3.0 BR considera os termos seguintes:
- Atribuição: Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- NãoComercial: Você não pode usar o material para fins comerciais.
- CompartilhaIgual: Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, tem de distribuir as suas contribuições sob a mesma licença que o original.
- Sem restrições adicionais: Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.