The reading of José J. Veiga's work and the construction of geographical knowledge in fundamental teaching

Authors

  • Alex Tristão de Santana Instituto Federal Goiano
  • Tatielle Esteves de Araújo Tristão Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.30612/el.v8i15.7299

Keywords:

Reading practice, Youth, School environment, Geography, Literature.

Abstract

Reading is a social practice saturated with a space-time meaning and is modified
according to the new social contents and the socio-spatial trajectories of the readers. In a society accented by the discourse of knowledge, science and technology, mastering certain language codes and practicing associative and cumulative reading has become essential. All this suggests problematizing the reading practices, once this ability is struck by a world intersected by the fragmentation of daily life, by the strength of networks and consumption levy, especially in metropolitan areas. Such indications suggest that contemporary youth develops new experiences with the universe of reading and writing. With this in mind, it is proposed to interpret the relationship between Geography and Literature, through the analysis of the geographic reading that the students of the Elementary School of the Center of Education and Research Applied to Education, of the Federal University of Goiás (CEPAE/UFG) “Th e Lost Machine”, by José J. Veiga. Th e methodology used consisted in the utilization of reading and writing activity in the classroom, with later analysis of the texts produced by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alex Tristão de Santana, Instituto Federal Goiano

Doutor em Geografia pelo Instituto de Estudos Socioambientais, da Universidade Federal de Goiás. Professor de Geografia do Instituto Federal Goiano, Campus Tridande.

Tatielle Esteves de Araújo Tristão, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás

Membro do Grupo de Estudos Espaço, Sujeito e Existência “Dona Alzira”

References

AURORA NETA, Maria. Jovens leituras e jovens leitores. In.: SANTOS, A. P. et al. Leitura, Espaço e Sujeito. Goiânia: FIC/FUNAPE/LABOTER, 2014.

BRAGA, Helaine da Costa; ALMEIDA, Maria Geralda. A interface da geografia com a literatura: reflexões sobre fundamentos teóricos e metodológicos. In.: SANTOS, A. P. et al. Leitura, Espaço e Sujeito. Goiânia: FIC/FUNAPE/LABOTER, 2014.

CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: CHARTIER, Roger (Org.). Práticas de leitura. Trad. Cristiane Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 1996. pp. 77-105.

______. Textos, impressos, leituras. In.: ______. A história cultural: entre práticas e representações. Trad. M. Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990. pp. 121-139.

CHAVEIRO, Eguimar Felício; CALAÇA, Manuel. A dinâmica demográfica do Cerrado: o território goiano apropriado e cindido. In.: GOMES, Horieste (Org.). Universo do Cerrado. Goiânia: Ed. da UCG, 2008.

ECO, Umberto. O leitor-modelo. In.: ______. Lector in fabula: a cooperação interpretativa nos textos narrativos. Trad. Attílio Cancian. São Paulo: 1986. pp. 35-51.

FOUCAULT, Michel. Resumo do curso. In.: ______. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). Trad. Márcio A. Fonseca e Salma T. Nuchail. 3ª ed. São Paulo: WMF Martinsfontes, 2010. pp. 441-454.

LUSTOSA, Isabel. Conversa com Roger Chartier (2004). Disponível em: <http://observatoriodaimprensa.com.br/diretorio-academico/conversa-com-roger-chartier/> Acesso em: 10 nov. 2015.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. Trad. Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

______. À mesa com o Chapeleiro Maluco: ensaios sobre corvos e escrivaninhas. Trad. Josely Vianna Baptista. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. O inteligível, o interpretável e o compreensível. In.: ______. Discurso e leitura. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, A. P.; CHAVEIRO, E. F.; VILELA, B. P. Espaço e leituras fragmentadas: construção de leitores e preconceitos em leitura. In.: SANTOS, A. P. et al. Leitura, Espaço e Sujeito. Goiânia: FIC/FUNAPE/LABOTER, 2014.

SANTOS, Milton. Por outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 17. ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.

SOUZA, Agostinho P. de. Um olhar crítico sobre o nosso tempo: uma leitura da obra de José J. Veiga. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.

VEIGA, José J. A hora dos ruminantes. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

______. A máquina extraviada. In.: ______. A máquina extraviada. Rio de Janeiro: Prelo, 1968. pp. 93-97.

WOLF, Maryanne; BARZILLAI, Mirit. Th e Importance of Deep Reading (2009).<https://www.mbaea.org/documents/resources/Educational_Leadership_Article_The__D87FE2BC4E7AD.pdf> Acesso em: 10 nov. 2015.

Published

2017-08-08

How to Cite

Santana, A. T. de, & Tristão, T. E. de A. (2017). The reading of José J. Veiga’s work and the construction of geographical knowledge in fundamental teaching. ENTRE-LUGAR, 8(15), 51–65. https://doi.org/10.30612/el.v8i15.7299

Issue

Section

Articles